Nyheter
Q-Meieriene medlem i Virke
Q-Meieriene har meldt seg inn i arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Bakgrunnen er blant annet konkurranseforholdene i meierisektoren.
Målet er nemlig å bygge en sterkere allianse for å opprettholde konkurransen i meierisektoren, og å overbevise Stortinget om å endre kurs i melkepolitikken, skriver Q-Meieriene i en pressemelding.
– Trenger flere støttespillere
– Vi i Q-Meieriene kjemper en tøff kamp for konkurranse på like vilkår i meierisektoren. Vi trenger flere støttespillere i denne kampen. Når Hovedorganisasjonen Virke har dette som ett av sine satsningsområder er vi en god match, sier Kristine Aasheim, administrerende direktør i Q.
Virke, som allerede organiserer flere av de store dagligvarekjedene, har engasjert seg kraftig mot regjeringens forslag om å redusere konkurransen i meierimarkedet. Dette er en kamp Q-meieriene har gått i bresjen for.
– Vedtar mindre konkurranse
– Vi opplever at regjeringen vedtar mindre konkurranse og at Tine som markedsregulator ikke oppfyller sin rolle. Nå jobber regjeringen også med fjerning av målpris på melk, uten å ha utredet hvilke konsekvenser det vil få for bøndene, næringslivet og forbrukerne, mener styreleder Kenneth Hamnes.
Nå håper de den nye alliansen vil bidra til å overbevise politikerne om at regjeringens modell slår dårlig ut både for norske forbrukere, melkeprodusenter og anvendelsen av norsk melk på lengre sikt.
– Vi håper Virke vil hjelpe oss å overbevise Stortinget om at en faktabasert, grundig utredet og bred politisk løsning er best for alle, understreker Aasheim.
Klare til kamp
Bendik Solum Whist, direktør for Virke dagligvare, ønsker Q-Meieriene velkommen, og forteller at organisasjonen står klar til å kjempe for fortsatt konkurranse i meierisektoren.
– Meierivarer utgjør 15 prosent av forbrukernes handlekurv, og markedet er nesten totalt dominert av Tine, som også er markedsregulator. Når landbruksministeren vil fjerne virkemidlene som gir Q mulighet til å konkurrere på rettferdige vilkår, rammes konkurransen og forbrukerne, sier han.
«Å kjempe Rørosmeieriet og Q-Meierienes sak handler om rettferdighet, forutsigbarhet og innovasjon i verdikjeden for mat.»
Bendik Solum Whist, direktør for Virke dagligvare
Whist påpeker samtidig at Virke har lang tradisjon for å jobbe for like konkurransevilkår i en rekke deler av norsk samfunnsliv.
– Like konkurransevilkår er Virkes politiske DNA. Meierimarkedet er særlig utfordrende fordi konkurranseloven ikke gjelder i samme grad overfor de dominerende landbrukssamvirkene som i andre markeder, mener han.
Vil bygge en sterk front
Rørosmeieriet er allerede medlem i Virke. Med Q også med på laget, tror Whist at de kan bygge en sterk front for å styrke konkurransen i meierimarkedet, der Tine som tidligere monopolist fortsatt er svært dominerende i de fleste produktkategorier.
– Å kjempe Rørosmeieriet og Q-Meierienes sak handler om rettferdighet, forutsigbarhet og innovasjon i verdikjeden for mat. Uten slike utfordrere blir tilbudet til forbrukerne dårligere og samfunnet fattigere, sier Whist.