Nyheter
Millionsalg for Norge på stormessen Grüne Woche i Berlin
Norske mat- og reiselivsaktører omsatte for godt over 2 millioner kroner på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin i løpet av bare ti utstillingsdager i januar.
Det var regionene Nord-Norge og Trøndelag som representerte Norge i Tyskland i år. De gjorde det svært bra, også økonomisk, med en omsetning på 51.000 euro og drøye 40.000 euro.
Restauranten på den norsk paviljongen drives av Fursetgruppen og solgte retter og smaksprøver basert på norsk lokalmat for hele 108.000 euro under stormessen i den tyske hovedstaden.
Regnet om til dagens kurs blir det totalt over 2,2 millioner kroner.
Satsing på lokal mat og drikke
Landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) som hadde med seg en næringslivsdelegasjon da han tok turen ned til Berlin, synes at dette lover bra – særlig for regjeringens nye målsetting om å øke omsetning av lokal mat og drikke fra norske gårdsbruk til 25 milliarder innen 2035.
– Hjemmemarkedet er likevel vårt viktigste marked, forklarer han.
– Målet må være å ha lokalmatprodusenter og produsentmiljøer over hele landet. Vi må legge til rette for generasjonsskifter og trygge koblingen mellom råvareproduksjon og ferdig produkt, sier Pollestad.
I 2023 ble det omsatt lokal mat og drikke i det norske markedet for 12 milliarder kroner, opplyser Landbruks- og matdepartementet.
150 euro per besøkende
Også Messe Berlin, arrangøren av Grüne Woche, melder om gode besøks- og salgstall.
275.000 besøkende var innom den internasjonale reiselivs- og matmessen i år. Og det til tross for både den samtidige togstreiken og bondeprotester i Tyskland og foran messeinngangene.
Hver besøkende brukte i snitt 150 euro under besøket. Det er en økning i omsetningen fra 2023.
Grüne Woche i Berlin er en av verdens største forbrukermesser for landbruk, mat og reiseliv. Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen, sammen med Innovasjon Norge og Norges ambassade i Berlin.