Nyheter

Brødrene Freberg dyrker hvit og grønn asparges og leverer selvsagt til Meny. Norsk alt sammen. Foto: Meny

Meny med enda mer frukt og grønt fra Norge

Norskandelen på frukt og grønnsaker fortsetter å øke i Meny. – Svært gledelig utvikling, synes Steinar Lauritsen, kategoriansvarlig for frukt og grønt i Meny.

Publisert Sist oppdatert

­Meny har som erklært mål å selge mest mulig norske landbruksprodukter. Og de er definitivt på rett vei.

Norskandelen på frukt og grønt i Meny har nemlig gjort et byks siste seks år. I 2017 var den på 28,8 prosent, i 2023 endte den på 42,8 prosent etter en økning fra 2022 på 2,9 prosentpoeng.

På grønnsaker alene er andelen fra Norge, ekskludert poteter, nå på 62,7 prosent, opp drøye tre prosentpoeng fra 2022, opplyser Meny.

Gulrot og potet på norsktoppen

Gulrot, som er den grønnsaken nordmenn i volum spiser mest av etter poteter, hadde i 2023 en norskandel i Meny på hele 96 prosent, opp fra 92,7 prosent året før.

Også potetene og agurkene er stadig oftere fra Norge.

I 2023 var 90,3 prosent av potetene i Meny norske mot 88,2 prosent året før, mens 82,9 prosent av agurkene var norske etter en økning på tre prosentpoeng fra 2022.

– Økningen skyldes bedre lagringsteknologier, nye moderne dyrkingsmetoder og enda tettere samarbeid mellom aktørene i verdikjeden, understreker Lauritsen.

Målet er å selge mest mulig norske landbruksprodukter, sier Steinar Lauritsen, kategoriansvarlig for frukt og grønt i Meny. Foto: Meny


Han legger til at nye potetsorter også har bidratt til en betydelig forlenget norsk potetsesong, i stor grad drevet av småpotet-produsent Bjertnæs & Hoel. Småpotetene, som før ble importert, er nå tilgjengelig i Meny-butikkene drøye 10 måneder i året.

Menys mål er å tilby norske småpoteter året rundt.

Mer norske bær

For ferske bær er også utviklingen positiv i Meny, sett med norske øyne. Norskandelen økte i fjor til 34,3 prosent, opp fra 30,7 året før. Solbær og stikkelsbær har 100 prosent norsk andel, mens også norskprodusert jordbær og bringebær har positiv utvikling.

Førstnevnte har økt norskandelen i 2023 med hele 4,7 prosentpoeng til 46,3 prosent i 2023. Dette kan tilskrives en dobbelt så lang norsk jordbærsesong, blant annet på grunn av nye dyrkingsmetoder. Norske bringebær utgjør nå 42 prosent, mot 38,6 prosent i 2022, viser Menys tall.

Importert frukt

Norsk frukt har en andel i Meny på 7,3 prosent, noe som er marginalt over den fra 2022.

Årsaken til de beskjedne tallene er at fem av de seks ferske fruktene nordmenn spiser mest av, knapt dyrkes i Norge – det vil si bananer, meloner, appelsiner, klementiner og druer.

I 2023 var 58,8 prosent av plommene fra Norge, mens tallet for epler holdt seg stabilt på drøye 24 prosent.

Samarbeider med produsenter og bønder

– Vi ønsker å støtte norske bønder og ha mest mulig norske varer i våre butikker. Kundene våre foretrekker dessuten varer produsert i Norge. Norsk frukt og grønt blir prioritert i alt vi gjør, sier Steinar Lauritsen.

Meny prioriterer for eksempel norske varer i butikkplassering, markedsføring og intern opplæring. I tillegg samarbeider kjeden med produsenter og bønder for å se på markedsbehov og potensielle utviklingsprosjekter.

– Samtidig må vi ta høyde for at værutfordringer og sesongsvingninger påvirker tallene våre, understreker den kategoriansvarlige.

Powered by Labrador CMS