Nyheter

Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat gleder seg over at omsetningen av Nyt Norge-merkede produkter i butikker har økt betraktelig de to siste årene. Foto: Stiftelsen Norsk Mat

Kraftig økning i omsetningen av Nyt Norge-merkede produkter

Omsetningen av Nyt Norge-merkede produkter i dagligvarehandelen skyter i været. I fjor lå den på nesten 43 milliarder kroner – 10,5 prosent mer enn i 2022, viser tall Stiftelsen Norsk Mat har hentet inn.

Publisert Sist oppdatert

Tallene viser at det har vært en pen økning de tre siste årene: fra 37,3 milliarder kroner i 2021 over nesten 38,8 milliarder i 2022 til rundt 42,9 milliarder kroner i 2023. En positiv utvikling hele veien altså.

Det utgjør en andel på rundt 33,2 prosent av alle varene i dagligvarebutikkene, i kategorier som har merkede produkter. Altså en tredjedel.­

Det er første gang at Stiftelsen Norsk Mat har skaffet seg salgsoversikten for produkter som bærer deres Nyt Norge-merke.

Skal måles hvert år

Det er også starten på etablering av en årlig omsetningsmåling for Nyt Norge-merkede produkter i norske dagligvarebutikker.

Målet med dette er å få tak i inngående informasjon om omsetning per kategori, omsetningsandeler og omsetningstrender for produkter med Nyt Norge-merkede varer.

Spurte 3.800 butikker

Undersøkelsen er fra januar i år, og det er Reiler Consulting som har gjennomført den for stiftelsen. Totalt 3.807 dagligvarebutikker over 100 kvadratmeter er blitt spurt. De sto i 2022 for en total omsetning på rundt 228 milliarder kroner.

Utvalgsundersøkelsen er basert på ukentlig innsamling av omsetningsdata i norsk dagligvarehandel, gjennomført av Nielsen ScanTrack, opplyser Stiftelsen Norsk Mat.

Øker andelene per kategori

Nyt Norge-merkede produkter har altså stått for en omsetningsøkning på 5,6 milliarder kroner fra 2021 til 2023. Samtidig har deres totale andel i kategorier som har NN-merkede varer krøpet oppover - fra 30,3 prosent i 2021 til 32,2 prosent i 2022 til 33,2 prosent i 2023.

Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, er særdeles fornøyd med utviklingen, og det faktum at merket som skal garantere norsk-produserte varer, blir mer og mer utbredt.

– Strålende bursdagspresang

– Et strålende bursdagspresang, ikke bare for våre 5.500 merkede produkter, men også for norsk matproduksjon, sa en smørblid Sundqvist på spørsmål.

Stiftelsen Norsk Mat feirer nemlig 30-årsdagen sin i Sentralen i Oslo i dag, torsdag.

Fødselsdagen var 11. februar 1994, dagen før åpningen av vinter-OL på Lillehammer hvor blant annet slagordet «Det er typisk norsk å være god» ble til. Samme året som flertallet i det norske folk sa nei til EU-medlemskap for andre gang slik det ble påpekt av noen gratulanter.

Sundqvist peker også på forbrukernes kjennskap til Nyt Norge-merke. Hele 94,5 prosent ga en topplassering i kåringen i fjor høst.

– Det er ikke mange som kan slå i bordet med slike tall. Nyt Norge er en god case for å vise hvordan en kan bygge opp en merkevare, sier hun stolt.

Powered by Labrador CMS