Nyheter

Norsk sider vokser i fallende polmarked

Vinmonopolets totalsalg falt med 20 prosent i første halvår. Norsk sider holder stand og vokser med 7 prosent.

Publisert Sist oppdatert

­ 20 prosent nedgang i antall liter solgt på Vinmonopolet i første halvår er ingen stor overraskelse:

– Nedgangen er som forventet med tanke på gjenåpningen av samfunnet som innebærer at taxfree, grensehandel og utelivet tar seg opp etter pandemien, sier Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet.

Tydelige grenseutslag

Grenseutslagene er tydelig i polets statistikk, naturlig nok på grunn av gjenåpningen etter pandemien. Her er noen eksempler på grensenære kommuner med betydelig volumsvikt i første halvår i år:

  • Kongsvinger -58 %
  • Halden -54 %
  • Sarpsborg -45 %
  • Fredrikstad -41 %
  • Vestby -40 %
  • Aurskog-Høland -40 %

Kun to kommuner hadde vekst i første halvår i år: Flå i Hallingdal med 5 prosent og Tysvær i Rogaland med hele 343 prosent. I Tysvær er årsaken at polet åpnet 1. juni 2021, og dermed bare har en måned med i statistikken for 2021.

Lyst og lett vinner

Kategoriene som vokser over tid er ifølge Vinmonopolet de «lette og lyse» som hvitvin, musserende, rosévin, øl, sider og alkoholfritt.

Salget av svakvin falt med 21 prosent, men her er det verdt å merke seg at totalvolumet av sider kun falt med 3 prosent. Av de snaue 150.000 literne med sider, er norskandelen hele 78,5 prosent.

– Norsk sider holder stand og gjør det kjempegodt, sier daglig leder Bernt Bucher-Johannessen, daglig leder for Hanen, næringsorganisasjonen for gårdsmat og gårdsturisme, som organiserer norske siderprodusenter – og som tidligere i år lanserte nettstedet siderlandet.no.

LES MER | Møt Olav Bleie – spydspissen i det norske siderriket

Høye mål mot 2030

Han mener tallene viser at nordmenn virkelig har fått øynene opp for norsk sider.

– Nå som hotell- og serveringsnæringen åpner opp igjen og norsk sider er å finne på tax free på de store flyplassene i Norge, ligger det an til å kunne bli et godt år for norsk sider. Dette vil nok kompensere for et noe mindre salg fra gårdsutsalgene nå som nordmenn i større grad reiser til utlandet, utdyper Bucher-Johannessen.

Han mener også tallene underbygger sidernæringens ambisjoner om å nå målet om en omsetning i 2030 på 580 millioner kroner.

I 2021 passerte det totale produksjonsvolumet for norsk sider 1 million liter, beregnet til drøye 100 millioner kroner i samlet verdi for alle salgskanaler.

– Norsk sider er med andre ord blitt en viktig næring innen både norsk landbruk og næringsmiddelindustri, sier Bucher-Johannessen.

Norsk sider gjør det også skarpt i internasjonale konkurranser, senest under Ciderworld i Tyskland i juni, der Norge hentet hjem ikke mindre enn 37 gull-, sølv- og bronsemedaljer.

Bergen i november

10.-12. november er det klart for Nordic International Cider Awards (NICA) & Norsk Siderfestival 2022 i Bergen. Her skal hundrevis av norske og internasjonale sidere kjempe om å bli best i sin kategori.

Målet er å skape en unik plattform for produsenter, distributører, importører, eksportører og publikum gjennom en internasjonal konkurranse, en fagkonferanse og en siderfestival der du kan smake deg gjennom hele bredden av norske og internasjonale sidersorter og delta på siderkurs og «masterclass» med dyktige kursholdere og kokker.

PS! Hanens Bernt Bucher-Johannessen er blant innlederne på konferansen Mat & Marked 7. september 2022, program og påmeldingsinformasjon finner du her.

Powered by Labrador CMS