Produksjon

Årets salg av julemat skjer i en økonomisk krevende tid. Nortura er spent. Operatør Sam Granberg hos Nortura i Sogndal har i alle fall hatt det travelt. Foto: Pål Engh

Julesalg i vanskelige tider

Julesalget har startet bra hos Nortura, men vanskelige tider for folk flest skaper en viss usikkerhet. Nå håper salgsavdelingen på hvit jul. Det pleier å hjelpe på salget.

Publisert Sist oppdatert

Samvirkekonsernet Nortura, bondens eget selskap, må navigere i et vanskelig landskap – i år også. Samfunnet har godt over to år med koronapandemi og delvis nedstenging bak seg. Forbrukerne har mistet kjøpekraft på grunn av de mange renteøkningene de siste månedene. I tillegg tynges både husholdningene og næringslivet av høye strømregninger.

Post-korona-tiden har også gitt andre utfordringer. Grensehandelen i Sverige har tatt seg kraftig opp igjen etter at grensene ble åpnet etter virusutbruddet. Handelslekkasjen er nesten tilbake på det nivået før pandemien.

Samtidig viser fersk statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) at folk unner seg flere restaurantbesøk igjen. Nå spiser de oftere ute enn før korona.

Det er, med andre ord, ingen ideell situasjon for Nortura når det nærmer seg den store høytiden.

Sparer ikke på julematen

Lars Gunnar Johnsen, konserndirektør for rødt kjøtt, forstår at folk må stramme inn økonomisk, men tror ikke at det vil gå utover julematen. Nordmenn er glad i juletradisjoner, særlig når det kommer til mat, mener han. Han er derfor forsiktig optimist.

– Det er ennå litt tidlig å kunne si noe bastant, men jula har startet bra for oss. Så langt er det ingen ting som tyder på salgssvikt, sier han.

Men de har kalkulert forsiktig i år og lagt til grunn lavere prognoser enn i fjor. Nettopp på grunn av «krisetiden» med mange usikkerhetsfaktorer.

«Så langt er det ingen ting som tyder på salgssvikt» Lars Gunnar Johnsen, konserndirektør for rødt kjøtt, Nortura

Det er fortsatt tidlig i sesongen når Mat og marked møter ham og Bente Avseth-Bakke, senior markedssjef i Nortura, til en prat.

Julesesongen starter riktignok i begynnelsen av november, men da går det først og fremst i julepølser og medisterkaker som konsumeres med én gang i førjulstiden.

– Folk har det travelt og vil ha det lettvint, men ønsker å komme i julestemning. Julepølser og medisterkaker er populære og brukes gjerne til raske måltider, forklarer Avseth-Bakke.

FORSIKTIGE OPTIMISTER: Bente Avseth-Bakke og Lars Gunnar Johnsen i Nortura forteller at julesalget har startet bra. Foto: Hermann Möhring

Det virkelig store salget skjer først i ukene 49 til 51. Jo nærmere jul vi kommer desto større blir salgsvolumet, forståelig nok. Det betyr mengder av ribbe, pinnekjøtt og etter hvert også kalkun – når det nærmer seg nyttårsaften.

– All frossen ribbe ligger hos grossistene nå. Så blir den skippet ut til butikkene etter hvert, forteller Lars Gunnar Johnsen.

Prognose: 5.500 tonn ribbe

Han legger fram anslaget for hvor mye julemat av kjøttprodukter som forventes til å bli solgt i Norge i julen i år, altså november og desember. Tallene er et estimat for både dagligvare- og storkjøkkenmarkedet. Og som sagt, de er lavere enn under korona-julen.

Både Johnsen og Avseth-Bakke understreker at prognosene er beheftet med en del usikkerhet, men gir likevel en pekepinn på hva som ventes av salg.

Her er Norturas prognoser for 2022:

Ribbe 5.550 tonn

Pinnekjøtt 2.500 tonn

Ikke overraskende troner ribbe og pinnekjøtt på toppen – som de «alltid» har gjort. Flere produksjonstall ble det ikke – av hensyn til konkurransesituasjon og norsk matsikkerhet, var forklaringen.

Mens Nortura slet med nok råvarer under koronapandemien, ser situasjonen mye lysere ut i år.

– Vi har nok norsk ribbe i år, forsikrer konserndirektøren for rødt kjøtt. Så det skal ikke stå på forsyningen, mener han.

Norsk kjøtt – alltid

At varemerket Gilde ligger langt framme i pannebrasken hos forbrukerne, er det ingen tvil om. Ikke minst når det er snakk om jul. Posisjonen er suveren, viser markedsundersøkelsen fra Ipsos fra desember 2021.

Da folk ble spurt, hvilke merker for julemat de kommer på spontant, svarte hele 53 prosent Gilde, altså godt over halvparten. Nærmeste konkurrent ble husket av 2 prosent, forteller en ikke lite stolt markedssjef.

Ikke nok med det. 69 prosent mener at Gilde ivaretar norske tradisjoner, 68 prosent at Gilde leverer mat av svært høy kvalitet, og 62 prosent synes at Gilde-produkter smaker best.

«Det skal alltid være 100 prosent norsk kjøtt i våre produkter, uansett hvilke du kjøper. Det er ufravikelig.»

Bente Avseth-Bakke, senior markedssjef Nortura

– Mat er smak, kvalitet og mattrygghet. Og vi kompromisser ikke med det, slår Lars Gunnar Johnsen fast.

– Det skal være kvalitet på det vi tilbyr, og det skal alltid være 100 prosent norsk kjøtt i våre produkter, uansett hvilke du kjøper. Det er ufravikelig, legger Bente Avseth Bakke til, ikke mindre overbevisende.

Gilde har mistet markedsandeler de siste årene, forteller de to videre.

– Vi jobber i et sterkt konkurransepreget marked. Våre konkurrenter er blitt flinkere. De jobber hardt hver eneste dag, de også, minner Lars Gunnar Johnsen om.

Men Nortura har greid å snu den nedadgående trenden.

– Ja, det har gått bra i det siste. Gilde har tatt markedsandeler, og det er vi stolt over, sier konserndirektøren for rødt kjøtt.

Det skjer i et sviktende totalmarked, understreker Johnsen.

Opptatt av de nære tingene

Som nevnt, både han og senior markedssjef Bente Avseth-Bakke er nøkterne optimister. De tror ikke at markedet kommer til å endre seg radikalt på kort sikt, til tross for vanskeligere, økonomiske tider for folk flest.

– Vi forventer ikke at folk kommer til å sitte hjemme julaften og spise brød, for å si det slik, sier Johnsen spøkefullt.

– Heldigvis er nordmenn veldig opptatt av tradisjoner. Særlig juletradisjonen står sterk i de norske hjem, mener direktøren.

– Når situasjonen oppleves som tøff, slik som nå, så blir folk mer opptatt av de nære tingene. De søker til det vante, og gjør ting på samme måte som de alltid har gjort, er Johnsen overbevist om.

«Vi jobber i et sterkt konkurransepreget marked. Våre konkurrenter er blitt flinkere.»Lars Gunnar Johnsen, Nortura

– Og så er det jo slik at du spiser til jul det du har spist som barn og lært av dine foreldre, mener han.

Mattradisjoner overleveres til neste generasjon, særlig fra høytider. Og da må det bli ribbe, pinnekjøtt, julepølser og medisterkaker.

Hvor mye det blir i år, i økonomisk mer krevende tider, gjenstår å se. Nortura-duoen tror imidlertid ikke at folk kommer til å spare på julematen, verken hjemme eller når slekt og venner kommer på besøk.

– Jeg har forståelse for at folk må stramme inn økonomisk i disse tider. Du kan kutte ned på mye, men du kutter ikke ned på kvaliteten på julemat. Da skjærer du heller ned på antall måltider før og etter høytiden, tror Lars Gunnar Johnsen.

Bente Avseth-Bakke har et annet, viktig poeng.

– Folk er blitt mye mer opptatt av matsvinn. Ikke alle er klar over at julemat er veldig takknemlig mat fordi restene kan brukes til flere måltider. Det går for eksempel an å lage asiatisk mat av dem i romjula, eller kebab av pinnekjøtt, foreslår markedssjefen.

Ønsker seg hvit jul

For Mat og markeds utsendte var det en ny erkjennelse at været har mye å si for salgstallene av julemat.

– Ja, været har mye å si. Jeg ønsker meg snø hele jula. Det gjør høytiden stemningsfull, og det hjelper på salgstallene, sier Bente Avseth-Bakke.

Denne artikkelen står også i Mat og markeds aktuelle papirutgave.

Fakta om Gilde og Nortura

Gilde er Norges ledende merkevare innenfor rødt kjøtt.

• Gilde-navnet ble til ved en navnekonkurranse i regi av Nord-Norges Salgslag i 1958 og tatt i bruk lokalt året etter.

• Gilde har vært et nasjonalt varemerke siden 1964, har kjøttprodukter av svin, storfe, lam/sau og reinsdyr og dekker alle dagens måltider.

• Norsk Gildekjøtt er et kvalitetsstempel som betyr at produktet inneholder kun norsk kjøtt fra kvalitetssikrede gårdsbruk over hele landet.

• Gilde er eid av Nortura SA. Sistnevnte er et resultat av fusjonen mellom Gilde Norsk Kjøtt BA og Prior Norge BA.

• Nortura er organisert som et samvirke eid av over 18.000 egg- og kjøttprodusenter som leverer sine råvarer og er aktive eiere med rettigheter.

Kilder: Nortura og Gilde

Powered by Labrador CMS