Nyheter
Undersøker koronaens konsekvenser for innovasjon
Hva betyr koronakrisen for innovasjonen i norsk matindustri? Nofima ber om bransjens hjelp for å finne svarene.
Nofima er nå i gang med å gjennomføre en undersøkelse som kan brukes til lettere å forstå hvordan norsk næringsmiddelindustri bruker koronakrisen som en mulighet for innovasjon, hvilke typer innovasjoner som er implementert og hvilke nye forretningsmuligheter som vil overleve etter krisen.
– Vi setter stor pris på om du tar deg tid til å svare, oppfordrer Nofima-forsker Antje Gonera.
LES MER |Her kan du delta i undersøkelsen
Spørreundersøkelsen vil følges opp med intervjuer.
Store endringer
Bakgrunnen for undersøkelsen er at koronakrisen har påvirket mange næringsmiddelbedrifter sterkt, og salget har falt drastisk i mange deler av bransjen, som kantiner, restauranter, kiosker, bensinstasjoner og bensinstasjoner. Salget til forbrukermarkedet har endret karakter og tvunget matindustrien til å revurdere strategier, forretningsmodeller, distribusjon og salgskanaler.
Skal lære av krisen
– Vårt mål er at den nye kunnskapen kan brukes til å «lære av krisen» og muliggjøre langsiktig innovasjon og vekst i matindustrien, forteller Antje Gonera.
Forskningen er del av det strategiske forskningsprogram InnoFood og FoodForFuture finansiert av Fondet for forskningsavgift på landbruksprodukter (FFL).
LES MER | Innovasjonsfabrikken med de gode hjelperne