Nyheter

Antje Gonera er seniorforsker ved matforskningsinstituttet Nofima. Nå ber hun om din hjelp for å finne ut hva slags betydning koronaen har for innovasjon.

Undersøker koronaens konsekvenser for innovasjon

Hva betyr koronakrisen for innovasjonen i norsk matindustri? Nofima ber om bransjens hjelp for å finne svarene.

Publisert Sist oppdatert

Nofima er nå i gang med å gjennomføre en undersøkelse som kan brukes til lettere å forstå hvordan norsk næringsmiddelindustri bruker koronakrisen som en mulighet for innovasjon, hvilke typer innovasjoner som er implementert og hvilke nye forretningsmuligheter som vil overleve etter krisen.

– Vi setter stor pris på om du tar deg tid til å svare, oppfordrer Nofima-forsker Antje Gonera.

LES MER |Her kan du delta i undersøkelsen

Spørreundersøkelsen vil følges opp med intervjuer.

Store endringer

Bakgrunnen for undersøkelsen er at koronakrisen har påvirket mange næringsmiddelbedrifter sterkt, og salget har falt drastisk i mange deler av bransjen, som kantiner, restauranter, kiosker, bensinstasjoner og bensinstasjoner. Salget til forbrukermarkedet har endret karakter og tvunget matindustrien til å revurdere strategier, forretningsmodeller, distribusjon og salgskanaler.

Skal lære av krisen

– Vårt mål er at den nye kunnskapen kan brukes til å «lære av krisen» og muliggjøre langsiktig innovasjon og vekst i matindustrien, forteller Antje Gonera.

Forskningen er del av det strategiske forskningsprogram InnoFood og FoodForFuture finansiert av Fondet for forskningsavgift på landbruksprodukter (FFL).

LES MER | Innovasjonsfabrikken med de gode hjelperne

Powered by Labrador CMS