Annonse
Nofima
Slik lykkes du med matinnovasjon
Nofima lanserte boken «Fra innsikt til effekt» under årets Grüne Woche. Det er en bok for og om innovasjon i norsk matproduksjon.
Annonse
Boken «Fra innsikt til effekt» er skrevet hovedsakelig for den norske matbransjen og er spekket med eksempler fra hele landet. I boken beskrives små og større innovasjoner som har funnet sted blant norske matprodusenter de siste tiårene, og som har vært involvert i.- En forutsetning for innovasjon er politisk støtte. Det er vanskelig å bygge opp en lokalmatproduksjon alene, samarbeid er viktig, sa seniorforsker Antje Gonera på en pressekonferanse før den internasjonale matmessen som startet 20. januar og varer til 29. januar.I boken trekkes det frem suksesshistorier, og hvordan veien frem til suksess har vært. Viktige forutsetninger har vært offentlig finansiering til så vel forskning og starthjelp for bedriftene som rådgivning basert på matfaglig kompetanse.- Innovasjon er mer enn produktutvikling, sa Gonera og trakk frem og som eksempler på foretak hvor man har klart både å bygge opp en forretningsmodell og en kundeopplevelse.I over 30 år har Nofima satset på små og mellomstore matprodusenter. Ved hjelp av involveringsmodellen har de fasilitert over 100 nettverk med mer enn 2000 bedrifter som har hatt tilgang til lavterskeltilbud som å delta på kurs og få besøk av fagpersoner som kan hjelpe med konkrete problemstillinger. De har også hatt mulighet for å testprodusere varer i Nofimas pilotanlegg.Boken gir en innsikt i hvordan synet på mat har endret seg i løpet av de siste 30 årene. Ifølge bokens redaktør, seniorforsker Einar Risvik, gir boken en forståelse for hvordan gode råvarer, stolthet og forståelse for hva kundene ønsker seg, fører til salgssuksess for lokalmatprodusenter så vel som for større produsenter.Et eksempel på et forskningsbasert systemskift er overgangen fra at amerikansk import av hvete til 60-90 % norsk mathvete 1990-2016. Tidligere var det en etablert sannhet at man ikke kunne bruke norsk hvete til baking. Men med mye forskning, ny teknologi, store investeringer i logistikk, opplæring av en hel bransjen, vilje til endring hos hele verdikjeden fra bonde til baker lyktes man i å få gjennomført et skifte.- Dette viser hvor viktig samarbeid og kompetanse er for å skape verdiskapning, sa Gonera.Andre suksesshistorier er karamellpudding fra , Norsk eplemost fra og , som alle har hatt en eventyrlig vekst.- Kunnskapsbasert verdiskaping og samarbeid i nettverk med hjelp fra Nofima gir 30 prosent vekst. Alle disse bedriftene har verdivekst høyere enn volumvekst, sa hun.Gonera avsluttet pressekonferansen med å liste opp fire forutsetninger for å lykkes med innovasjon i matsektoren:- Forutsigbarhet (politisk og økonomisk)- Tilgang til forskningsbasert spisskompetanse- Tverrfaglig tilnærming utover produkt- Åpenhet og godt samarbeid. NofimaGrüne Woche 2017
Mer enn produktutvikling
kolonial.no Odelia
Annonse