Nyheter

Direktør Gunnar Bakke i BKLF tok imot prisen torsdag. Brødskala’n er innfelt i bildet. Foto: Solveig Lygre | BKLF

Brødskala’n og Grilstad priset for sunn innsats

Brødskala’n er hedret med Helsedepartementets pris for sunnere markedsføring. Grilstad fikk prisen for sunneste produkt.

Publisert Sist oppdatert

­Intensjonsavtalens utmerkelser ble delt ut av statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ole Henrik Krat Bjørkholt på seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise #MerAv! på Umami Arena torsdag 16. februar.

Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) vant prisen for sunnere markedsføring med merkeordningen Brødskala’n.

Grilstad med sunneste produkt

Grilstad vant i kategorien Sunnere produkter med serien Lev Litt Lettere.

– Det er et gode at vi som forbrukere har mulighet til å velge sunnere produkter når vi ønsker det. Det har betydning for folkehelsa, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol i en pressemelding.

Andre- og tredjeplassen i kategorien Sunnere produkt gikk til ISS med matfilosofien Good Mood Food og Unil med sine First Price-produkt med begrunnelse i at de gir ernæringsmessige gode valg til en lavere pris.

Dette sier juryen om vinneren:

«Kjøttprodukter utgjør en vesentlig del av det norske kostholdet og bidrar med mye mettet fett og salt. Lev Litt Lettere fra Grilstad er en serie med produkter i kategoriene for spekemat, leverpostei, bacon, kyllingpålegg, hamburger og ferdigmat som gir forbruker muligheten til å velge sunnere alternativer innen kjente hverdagsprodukter. Juryen vurderer at Lettere alternativer som dette på volumprodukter i sine kategorier vil kunne ha stor påvirkning på folkehelsen».

Mer grove kornprodukter

Brødskala’n har som formål å bidra til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter. Ved å formidle god og relevant informasjon til forbruker, skal Brødskala’n gjøre det enklere for folk å velge sunt i en travel hverdag, skriver BKLF i en pressemelding.

– Denne merkeordningen er en enkel, grafisk fremstilling av hvor grove brødet er, og er et godt eksempel på merking som kan hjelpe forbrukerne å finne sunnere alternativ, kommenterer helseminister Kjerkol.

Her er juryens begrunnelse:

«Brødskala’n har etablert seg som en tydelig og enkel merkeordning for å hjelpe forbrukerne med å ta sunnere valg i brødhyllen. Brødmåltider har en sentral plass i det norske måltidsdøgnet, men det er ikke alltid så lett å orientere seg blant alle alternativer. Brødskala’n viser på en grafisk og enkel måte hvor grovt brødet er og gjør det enklere for forbrukerne å orientere seg. Så langt er 2.250 produkter merket med skalaen og tallet har steget jevnt og trutt de siste årene. BKLF har i tillegg jobbet aktivt for å gjøre merkeordningen kjent, særlig blant yngre forbrukere. I samarbeid med Ungt Entreprenørskap har man utarbeidet informasjonsmateriell til bruk i skolen og flere elevbedrifter har tatt i bruk Brødskala’n i sine prosjekter. Juryen har sansen for den enkle, men likevel svært betydningsfulle merkeordningen og legger merke til at merket stadig øker i kjennskap i befolkningen».

LES MER |Disse var nominert til prisene

I kategorien Sunnere markedsføring fikk Rema 1000 andreplassen for deres støtte til aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangement, mens tredjeplassen gikk til Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) med 5 om dagen barnehage.

Skal fremme sunnere kosthold

Intensjonsavtalen er en avtale mellom helsemyndighetene og matbransjen, der målet er å fremme et sunnere kosthold. Aktørene som har sluttet seg til intensjonsavtalen skal jobbe for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta sunnere valg. Intensjonsavtalens utmerkelser gis til to aktører som særlig har utmerket seg i arbeidet med et sunnere kosthold det siste året, innen kategoriene «sunnere produkter» og «sunnere markedsføring».

  • Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold skaper også debatt:

«Hvordan skal vi nå målene om sunnere kosthold når matbransjen selv er med på å utforme politikken, mens kritiske røster – som Forbrukerrådet – holdes utenfor det gode selskap», spør forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i denne kronikken.

Powered by Labrador CMS