Julevarer

Her kan du se hvilke julevarer som topper salget
Mat og marked har bedt NielsenIQ om salgstall på noen av de store julevarene det siste året. Pinnekjøtt og julebrus topper.
Analysebyrået NielsenIQ sitter på data for dagligvareomsetningen til Bunnpris, Coop, NorgesGruppen og Rema 1000. Omsetningen er delt inn i rundt 200 kategorier og nesten 1.000 varesegmenter.
NielsenIQ presiserer at oversikten på ingen måte er uttømmende, men at den representerer noen kategorier og produktsammensetninger med høy omsetning mot jul.
- Les også: Julesalg i vanskelige tider
NielsenIQs tall gjelder for siste rullerende år og betyr salg ut fra butikk, inkludert merverdiavgift – til og med uke 44.
Mer pinnekjøtt enn ribbe
Her er oversikten over omsetningen i kroner:
- Pinnekjøtt – i overkant av 620 millioner. Nesten 60 prosent av omsetningen kom i desember 2021.
- Svineribbe – over 500 millioner, hvorav 40 prosent av omsetningen skjedde i desember i fjor.
- Marsipan/SesongMarsipan – i overkant av 200 millioner. Over 30 prosent av salget skjedde i årets fire siste uker i 2021.
- Kransekaker – nesten 30 millioner. Halvparten av omsetningen skjedde i løpet av desember i for.
Ingen jul uten brus?
Og her omsetningstallene for flytende føde:
- Julebrus – over 525 millioner kroner
- Juleøl – nesten 310 millioner kroner
- Julegløgg – over 25 millioner kroner.
Dette er altså omsetningstall fra butikkene til Bunnpris, Coop, NorgesGruppen og Rema 1000 i nevnte tidsrom.
For 940 millioner i desember
Gunnar Portvik, kommunikasjonsansvarlig i NielsenIQ, understreker at julen er en viktig sesong for bransjen, og at de tradisjonelle julevarene har stor betydning for butikkene.
– Men vi må heller ikke glemme viktigheten av hverdagsprodukter, også nå i desember, poengterer han overfor Mat og marked.
De fire siste ukene i 2021 ble det nemlig omsatt søtmelk, ferske brød og egg for nesten 940 millioner kroner til sammen, legger han til.
