Synspunkt
Synspunkt | Philipp Engedal: Innovasjon som går under radaren
Selvbetjente butikker og selvscanning, mobilbetaling og digitalt bemannede butikker. Innovasjonen i dagligvarebransjen har utviklet seg langt forbi tradisjonell detaljhandel, skriver Philipp Engedal.
Philipp Engedal er administrerende direktør i Coop Norge SA.
Lyst til å sende oss et innlegg? E-post-adressen er synspunkt@dagensperspektiv.no
SYNSPUNKT: I et innlegg i Mat og Marked nylig kritiserte Tor Wallin Andreassen, Line Lervik-Olsen og Seidali Kurtmollaiev dagligvarebransjen i Norge for å ligge etter på Norsk innovasjonsindeks, spesielt i kundenes oppfattelse av digitalisering, innovasjon og attraktivitet.
Jeg skulle gjerne sett at bransjen hadde en høyere plassering på indeksen, men det stemmer ikke at vi henger etter i innovasjonsløpet.
Betydelig utvikling
Det skjer betydelig kunderettet utvikling i hele dagligvarebransjen, men dette får gjerne ikke mye oppmerksomhet, og spesielt ikke i tider hvor pris spiller en avgjørende rolle.
I Coop har vi gjennom årene vært først ute og tatt store steg for å tilpasse oss kundenes behov for enkelhet og bekvemmelighet.
Fra selvbetjente butikker og selvscanning, til innføringen av digitale betalingsløsninger og helt digitalt betjente butikker. Faktisk har Coop nå rundt 746 butikker med selvbetjente kasser.
Først ute med Coopay
Bransjen har utviklet seg langt utover tradisjonell detaljhandel, og Coop har vært og er i forkant. Ett eksempel er vår egenutviklede mobilbetalingsløsning, Coopay.
Coopay er innlemmet i Coops medlemsapp, og da tjenesten ble lansert i 2019 var Coop første dagligvareaktør i Norge med egen mobilbetalingsløsning.
«Bransjen har utviklet seg langt utover tradisjonell detaljhandel, og Coop har vært og er i forkant.»
Siden har det vært en sterk vekst i antall brukere og transaksjoner. Nylig rundet Coopay over 1 million brukere, og daglig er det opptil 1.000 nye medlemmer som tar i bruk løsningen for første gang.
Bruken har skutt i været, og i fjor stod Coopay for 34 prosent flere transaksjoner i Coops butikker enn Apple Pay og Google Pay til sammen.
Egne merkevarer
Vi har også sett en økning i popularitet i våre egne merkevarer (EMV). Disse varene gir forbrukerne flere valgmuligheter og bidrar til en sterkere konkurranse mellom butikkene.
Gjennom tett og innovativt leverandørsamarbeid og innsikt i medeiernes handlevaner, kan Coop raskt tilpasse seg forbrukerpreferanser.
Våren 2022 stakk Coops egne merkevarer av med én norgesmestertittel og hele 18 medaljer da den beste grillmaten ble kåret under NM i kjøttprodukter.
«Det at denne innovasjonen i dagligvarebransjen tilsynelatende går nokså ubemerket hen, er verdt å dvele ved.»
Dette mener jeg er et svært godt eksempel på kunderettet innovasjon, og dette er bare et par eksempler fra Coop.
Innovasjon i dagligvarebransjen er ikke bare nødvendig for å møte dagens utfordringer, men også for å sikre fremtidig vekst og relevans, påpeker forfatterne av innlegget. Der er vi helt enige.
Det at denne innovasjonen i dagligvarebransjen tilsynelatende går nokså ubemerket hen, er verdt å dvele ved.
Kundens primære ønske?
Det kan være en mulig sammenheng at kunden, når alt kommer til alt, fortsatt primært ønsker å svippe innom den nærmeste matbutikken. Det må kunne skje uten å måtte planlegge, men for å plukke med seg det som frister.
Kanskje ikke så innovativt, men enkelt, raskt og bekymringsløst. Og bekymringsløse handleopplevelser skal Coop fortsette å legge til rette for i årene som kommer.