Synspunkt
Norge i verden
Sjømaten er kongen av norsk mateksport, men landbruksvarene fikk også vekst i 2021.
Arne Kongsnes er redaktør i Matindustrien.
SYNSPUNKT. Sjømatnæringen har lagt bak seg nok et eventyrlig eksportår. Nesten 121 milliarder kroner i verdi er soleklar rekord og understreker betydningen næringen har her hjemme.
Eksporten av landbruksvarer – mat, drikke og dyrefôr – er betydelig mindre, men vokste i 2021 med 6 prosent – til 14,3 milliarder kroner. 3. mars kommer rapporten «Omverdenen til norsk landbruk og matindustri» fra Landbruksdirektoratet. Den forteller blant annet at osteeksporten ble nesten halvert i verdi fra 2020 til 2021 – fra 450 til 260 millioner kroner.
Eksporteventyr med øl
Matindustrien har sett nærmere eksporten av norsk mat og drikke. Amundsen Bryggeri har på få år vokst seg store på eksport av øl. Lønnsomt er det også.
Beskjedne tall for fenalåret
To norske spesialiteter – Tørrfisk fra Lofoten og Fenalår fra Norge – har merkevarebeskyttelsen Europeisk beskyttet betegnelse (PGI) i EU, på linje med produkter som Parmigiano Reggiano og Balsamico di Modena.
Lange tradisjoner og godt markedsarbeid i Italia for tørrfisken virker. Fenalåret sliter mer. 500-1.000 kilo eksport til Frankrike i året må det være mulig å forbedre.