Synspunkt
Grønne matvaner i rask vekst
Matvanene våre endrer seg. Vegetar- og vegankost, ofte omtalt som plantebasert mat for alle, spiser markedsandeler.
Arne Kongsnes er redaktør i Matindustrien.
SYNSPUNKT. Hurdalsplattformen, den 86 sider lange regjeringserklæringen fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, nevner ikke ordet «kjøtt» en eneste gang. Det er da heller ikke lett å styre hva det norske folk spiser.
Analysebyrået NielsenIQ overvåker det norske dagligvaremarkedet, konklusjonen derfra er klar: Veksten er tosifret for kjøtterstatninger, plantebaserte melkeerstatninger, matfett, yoghurt og iskrem.
Se til Sverige
Kategorien ferske kjøtterstatninger omsatte for 150 millioner kroner det siste året, veksten er den nest raskest av alle kategoriene du finner i dagligvare.
Sammenligner vi med tradisjonelle kjøttprodukter er 150 millioner kroner lite. I 2020 ble det for eksempel omsatt kjøttpølser for snaue 2,8 milliarder.
Svenskene ligger foran oss. Der har kjøtterstatningene passert milliarden.
Næringsmiddelindustrien her hjemme sitter på ingen måte stille. Orkla Foods satser ungt og tungt på produktserien Naturli’, helt uten spor fra dyreriket – og helt uten norske råvarer.
I sommer har matgiganten delt ut 8.000 smaksprøver av sin plantebaserte burger fra matvogna merket «Be the change». I samarbeid med hotellkjeden Choice er mange overbevist om at det er lov å være utro mot kjøttet, i det minste en gang.
Lite norske råvarer
Det handler om å få oss til å prøve plantebasert mat. Fortsatt har under halvparten av oss smakt. Orkla vil i løpet av fem år at tre av fire skal ha prøvd.
Orkla er ikke alene. Bondeeide Tine og Nortura vil også ha sin del av veksten. Jæder og Mills er andre eksempler. Nestlé er verdens største mat- og drikkeselskap. Selskapet er tydelig på at den allerede sterke posisjon i Norge skal forsvares.
Konkurransen bidrar også til utvikling. Innovasjonstakten er høy – andelen norske råvarer altfor lav. Vi setter vår lit til en rekke forskningsprosjekter som skal bidra til mer norske råvarer.