Synspunkt

Dette er Mills sitt kreative verksted, kalt Drivhuset. Her er Katharina Stavseth Grude (til venstre), leder kreativ innovasjon, produktansvarlig Tone Staum og innovasjonskokk Erik Egtvedt.

Maten vår fornyes

Innovasjon handler om mer enn produkt.

Publisert Sist oppdatert

Arne Kongsnes er redaktør i Matindustrien.

SYNSPUNKT. De store dagligvarekjedene har rullet hundrevis av nye produkter.

Fellesnevneren for mange av nyhetene er ønsket om å møte stadig tydeligere krav fra både myndigheter og forbrukere: Mer grønt, mindre rødt kjøtt, mer bærekraft, mindre matsvinn.

Noen produkter vil lykkes i markedet, andre ikke. Uten økonomisk bærekraft – tilstrekkelig lønnsomhet – er nyhetene fort glemt, og enda raskere ute av hyllene.

Innovasjon handler om mer enn produkt. Forskerne i Nofima og innovasjonsteamet hos Mills forteller i Matindustrien om hvordan de jobber med innovasjon.

Går alt på skinner, bruker Mills 12 måneder på innovasjonsprosessen fra idé til butikk. I fjor høst lanserte Mills serien Plantego’, serien med grønnsakspålegg med opptil 98 prosent rene råvarer. «Suksess», sier selskapet selv. Oppskriften inneholder også en solid porsjon forbrukerinvolvering.

Norges Handelshøyskole (NHH) kårer Q-Meieriene til bransjens beste på innovasjon. En viktig grunn er Q-Meierene involverer forbrukerne hele veien, kontakten er toveis 24/7.

Hos Nofima på Ås løfter de blikket ytterligere. Prosjektet «NORSKvegetar» er et utmerket eksempel, som tjener både næringen, forbrukerne og miljøet: Hvorfor skal vi importere produkter og ingredienser til vegetarmaten når den kan gjøres bortimot helnorsk? Her er det bare å ønske prosjekteier Jæder Ådne Espeland AS og de andre deltakerne lykke til.

Powered by Labrador CMS