Her er Coops kjøttdeig, produsert av Fatland. Markedet for kjøttdeig og farser er nå totalt dominert av kjedenes egne merkevarer. 

 

Foto

Arne Kongsnes

Balansen i konkurransen

Publisert: 9. november 2020 kl 08.46
Oppdatert: 9. november 2020 kl 08.46

Arne Kongsnes er redaktør i Matindustrien.

SYNSPUNKT. Du kan ikke unngå å se dem i butikken, de store dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV). First Price og Xtra er to eksempler. Siden 2010 har kjedenes EMV nesten doblet andelen av totalsalget der vi handler dagligvarene våre. Nå er den 17,4 prosent.

Giganten Nortura står i en ekstra krevende posisjon

Kjempeutfordring

For matvareindustrien er det en kjempeutfordring: De frittstående produsentene tjener mest penger på sine egne merkevarer. Samtidig er det nærmest blitt en forutsetning også å produsere for kjedenes EMV for å sikre bedriftens hylleplass.  

Giganten Nortura står i en ekstra krevende posisjon: Staten har gitt samvirkeforetaket oppgaven med å få bondens kjøtt og egg ut i markedet. Derfor produserer Nortura også for kjedene.

Gilde på vikende front

Saken fortsetter under annonsen

Kjøttdeigmarkedet er et illustrerende eksempel: Nå kommer bare hver tiende pakke fra bondeeide Norturas merkevare Gilde. Kjedenes EMV har tatt 80 prosent av markedet for deiger og farser.

«Vi kan ikke leve med den utviklingen», konkluderer konserndirektør Kjell S. Rakkenes i Nortura, som mener at konkurransen med kjedenes egne merkevarer nå er så hard at hele den uavhengige matvareindustrien kan forsvinne dersom utviklingen fortsetter i samme retning.

Faresignalene er tydelige nok: Andelen EMV i Norge er langt bak mange andre land i Europa. De mektige paraplykjedene legger ikke skjul på at det er lønnsomt å satse på egne merkevarer. Samtidig er det bare Rema som sier rett ut at det er et mål å øke andelen EMV innen mat og drikke.

Hva gjør Stortinget?

Senest 15. desember skal næringskomiteen på Stortinget avgi innstilling i saken «Dagligvare og konkurranse – kampen om kundene». Stortingsmeldingen fastslår at framveksten av EMV har bidratt «økt forhandlingsmakt for dagligvaregrupperingene».

Så gjenstår det å se i hvilken grad flertallet på Stortinget er villig til å gripe inn i konkurransen. 5. januar 2021 er det klart for debatt og vedtak. Følg med!

 

Saken fortsetter under annonsen

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb