Reiseliv

Norge som reisemål er blitt mye mer populært under pandemien

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser betydelig økt reiselyst på tvers av alle markeder. Norge er faktisk mer populært enn noen gang under pandemien. 67 % av de spurte kan tenke seg å reise til Norge i løpet av de kommende tre årene. De som har lyst til å komme hit, er på jakt etter bredt spekter av opplevelser, forteller Margrethe Helgebostad, analyseansvarlig for reiseliv i Innovasjon Norge. Det går frem av det siste Koronabarometeret til Innovasjon Norge.

Nederlendere og dansker har det mest travelt og har store forventninger om å reise til utlandet allerede i vinterferien og påskeferien som kommer. De aller fleste turistene sikter seg imidlertid ut sommerferien for neste utenlandsreise.

– Norge kommer høyt opp i undersøkelsen, men mange vil veldig mye. Det er mange som kan tenke seg å reise til Norge de kommende årene. Men det er ingen tvil om at det blir konkurranse om de reisende, og det blir en stor jobb å konvertere reiselysten om til reelle bookinger. Men potensialet er stort, sier Helgebostad.

Mest attraktive aktiviteter

Ett av de viktigste målene for å besøke Norge, er å oppdage og utforske noe helt nytt. Helt øverst på ti på topp lista ligger nordlyset. Deretter kommer norske fjorder og kjente naturattraksjoner. Felles for de utenlandske turistene som sier de ønsker seg til Norge de neste 12 månedene, er at de vil oppleve mye når de først er her.

Ti mest populære aktiviteter:

Se nordlyset.

Oppleve norske fjorder.

Kjente naturattraksjoner.

Byopplevelser.

Oppleve norske fjell.

Rundreise.

Oppleve hytteliv i fjellet.

Dra på cruise.

Oppleve en snørik vinter.

Besøke venner og familie.

Visit Norway har nylig relansert sitt nordlysvarsel. Nettstedet og appen Norway Lights har hatt 1,2 millioner sidevisninger siden oktober. Dette er svært høye tall og bekrefter den sterke interessen for nordlyset. Med Norway Lights får man vite når og hvor det er størst sjanse for å oppleve det magiske grønne lyset.

Kultur og historie

Kultur og historie står også høyt på listen for de kommende turistene. Det nye Munchmuseet ser ut til å ha fått gjennomslag langt utenfor landegrensene, og hele 30% svarer at de vil oppsøke MUNCH på en reise til Norge. Det ikoniske museet åpnet i sommer og har slik sett ennå ikke kunne nyte godt av en fri strøm av turister helt uten restriksjoner. Kulturinteressen er aller sterkest i England og Frankrike, men jevnt over sterk i alle markeder, ifølge Koronabarometeret.

– De som vurderer Norge, er sultne på kulturopplevelser. Vi ser i undersøkelsen at turistene i større grad svarer at interessen for en bestemt by, historie eller en utstilling kan være helt avgjørende for et reisemål, forteller Margrethe Helgebostad.

Powered by Labrador CMS