Produksjon

Produksjonsdirektør Bengt Ove Hagen og kvalitetsansvarlig Ana Maria Barzu i Joh. Johansson Kaffe AS.

Nytt kaffebrenneri åpner i september

I september starter Joh. Johannson Kaffe AS produksjonen i det nye kaffebrenneriet til over 600 millioner kroner i Vestby.

Publisert Sist oppdatert

Norgesgruppens kaffegigant Joh. Johannson Kaffe har røtter tilbake til 1866, da Johan Johannson startet sin importvirksomhet.

Vi starter intern testing i mai

Siden 1950-tallet har kaffetårnet og fabrikken på Filipstad i Oslo vært et landemerke. Selskapet har i dag nesten halvparten av dagligvaremarkedet for kaffe. De siste seks årene har selskapet vokst i et fallende marked.

Evergood – en av Norges sterkeste merkevarer med det velkjente slagordet «litt dyrere for smakens skyld – er suverent størst blant de totalt 40.000 millioner kaffeposene som sendes ut i markedet årlig.

Selskapet omsatte i 2018 for 806,4 millioner. Driftsresultatet ble 103,5 millioner kroner, tilsvarende en driftsmargin på i underkant av 13 prosent.

Byutvikling gir ny fabrikk

Oslo kommune skal utvikle Filipstad til en helt ny bydel. Det nye kaffebrenneriet i Vestby er snart ferdig.

– Vi starter intern testing i mai, og etter planen ordinær produksjon 1. september, forklarer produksjonsdirektør Bengt Ove Hagen.

Produksjonen på Filipstad skal gå parallelt fram til den nye fabrikken fungerer som den skal. All virksomhet flyttes til Vestby, det inkluderer produksjon og salg.

Mer effektiv drift, færre folk

Nytt kaffebrenneri betyr også mer effektiv produksjon. Dagens mange manuelle operasjoner erstattes med utstrakt automatisering av råkaffemottak, ferdigvarelager, emballasjelager, utgående torg, pakkeri og brenneri.

Økt effektivitet betyr også mindre behov for mannskap, særlig i produksjonen:

– Vi går fra 42-43 ansatte i dag til 28 i den nye fabrikken, forteller Bengt Ove Hagen.

Nedbemanningen er løst gjennom frivillige ordninger og for mange har forlenget reisevei vært kompliserende. Derfor er også skiftene i den grad det har vært praktisk mulig justert etter mulighetene for å reise kollektivt til den nye fabrikken rett ved Asko og E6-en gjennom Vestby.

Miljøsatsing

Det nye kaffebrenneriet er bygget med stor oppmerksomhet på miljø. Her er noen eksempler:

  • Med noen få unntak bygges hele fabrikken i tre i stedet for stål og betong

  • Lavutslippsprosess for kaffeforedling

  • 30 prosent gjenvinning og lokal produksjon av energibehovet

  • 85 prosent redusert CO2-utslipp i forhold til dagens prosess

  • Halvert utslipp i forhold til standard Tek 17-bygg

  • Miljøsertifisert Breeam-Nor Excellent

  • Klimanøytral drift av bygget (ZEB-O)

  • Tilrettelegger for fremtidige miljøtiltak (ZEB-COM)

Gullkoppene finnes

Tilbake til flaggskipet Evergood og gullkoppene du sikkert har sett i reklamen. Det er ekte vare, og de seks gullbelagte glasskoppene ligger trygt i et hvelv, som også blir med på flyttelasset til Vestby.

Denne artikkelen er også publisert i Matindustrien #1/2020. Her kan du bestille et gratis prøveabonnement som stanser automatisk.  

Powered by Labrador CMS