egne merkevarer
Virke: Industriprodusenter kan presse opp prisene for kjedenes egne merkevarer
Virke Dagligvare er uroet over at store industriprodusenter kan presse opp prisene på butikkjedenes egne lavprisalternativer (EMV).
Analysebyrået NielsenIQ har gjennomført en undersøkelse som bekrefter trenden om nordmenns handlevaner. Ifølge selskapet utgjorde butikkjedenes egne merkevarer (EMV) 18,2 prosent av all dagligvarehandel i 2022.
– EMV er nå på det høyeste noensinne, men fremdeles på et relativt lavt europeisk nivå, sier Folke Dalksau i NielsenIQ til E24.
– Ønsker seg redusert konkurranse
At andelen har økt, er ikke alle like begeistret over.
– Vi vet at de store industriprodusentene, som allerede har bortimot monopol i en rekke varegrupper, lenge har ønsket seg redusert konkurranse fra EMV. Kanskje helst et forbud, mener Bendik Solum Whist som er bransjedirektør Dagligvare i Virke.
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.
- LES OGSÅ: Borch med emv-kritikk
– Nå frykter vi at lobbyvirksomheten har gitt resultater. Et forbud vil ramme forbrukerne gjennom høyere priser og dårligere utvalg, frykter Solum Whist.
Både Norgesgruppen og Coop er medlem av organisasjonen Virke Dagligvare.
Tidligere har Orkla, Ringnes og Nortura uttrykt bekymring over EMV.
- LES OGSÅ:Stiller seg undrende til Borchs emv-utspill
- LES OGSÅ DENNE: Omsetningen av dagligvarer ned 4,4 milliarder kroner i fjor