Nyheter
– Vi er avhengig av tillit
Kjøttgiganten Nortura arbeider for å fange opp mangelfull dyrevelferd tidlig. Tilliten fra forbrukerne er viktig.
– Bønder som ikke etterlever de kravene som stilles i dyrevelferdsprogram eller i KSL vil bli gitt økonomiske sanksjoner, enten i form av trekk i avregningspris og/eller KSL-trekk. Dette utgjør 20 prosent trekk i avregningspris, sier Ingrid Melkild, som har ansvaret for trygg mat og dyrevelferd i Nortura.
I tillegg vil bøndene ikke kunne levere inn til Norturas merkevarer, og leveransene av livdyr til besetningen stoppes.
Jobber i hele verdikjeden
Hun forteller at Nortura jobber aktivt med dyrevelferd i hele verdikjeden fra gård til slakteri.
– Vi er avhengig av at forbrukeren har tillit til dyrevelferden til norsk husdyr, og må sikre at selskapet overholder de krav lovverket setter for at dyr skal ha det bra, sier Melkild.
Nortura arbeider på to nivåer: I nasjonale dyrevelferdsprogrammer, som Nortura har vært en aktiv pådriver for – og i egen organisasjon med rutiner for å kvalitetssikre egne varestrømmer.
Systematisk oppfølging
– Dessuten følger vi systematisk opp informasjon vi mottar som kan indikere risiko for mangelfull dyrevelferd hos leverandører. Våre rådgivere vil da bidra med rådgivning. Dersom krav ikke etterleves innen fristene, vil Nortura varsle Mattilsynet og Stiftelsen Norsk Mat (KSL).