Nyheter
Tror på løft for brød og korn med MatPrat-samarbeid
– Samarbeidet med MatPrat vil gi markedsføring av brød og korn et løft, sier Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.
Fra 1. januar 2021 overtok MatPrat driften av Opplysningskontoret for brød og korn (OBK). OBK opprettholdes som eget opplysningskontor med samme formål og funksjon, men aksjeselskapet som tidligere sto bak driften blir avviklet.
Utvider rekkevidden
– Samarbeidet med MatPrat vil gi generisk markedsføring av norskprodusert brød og korn et løft, ved at vi får tilgang til matprat.no og MatPrats sosiale medier og kommunikasjonsapparat i tillegg til våre egne etablerte digitale kanaler, forteller Torunn Nordbø, fagsjef for brød og korn, i en pressemelding.
– Det vil også gi mer effektiv utnyttelse av de midlene som aktørene bak Opplysningskontoret for brød og korn bidrar med, fordi samarbeidet vil gi et sterkere fagmiljø, skape økonomiske og markedsmessige synergier og større forutsigbarhet for virksomheten.
Glad for samarbeid
Direktør Dag Henning Reksnes i MatPrat er enig:
– Vi er glad for at dette samarbeidet nå blir enda sterkere, og at vi sammen kan bidra til å fremme omsetningen av norskprodusert korn, brød og andre kornprodukter. MatPrat er Norges ledende kanal for inspirasjon og informasjon om mat og matproduksjon, og vi ser frem til at norskprodusert korn og bakervarer nå inngår i formidlingsvirksomheten vår.
Opplysningskontoret for egg og kjøtt, MatPrat, er finansiert av den norske egg- og kjøttproduserende bonden gjennom omsetningsavgiften. For Opplysningskontoret for brød og korn skjer finansieringen gjennom omsetningsavgiftsmidler på korn i kombinasjon med direkte tilskudd fra møller, bakere og leverandører til bakerbransjen. Generisk opplysnings- og informasjonsvirksomhet er formålet med begge kontorene, som legger Helsedirektoratets kostråd til grunn for sin kommunikasjon.
Bakerne kritiske
Men ikke alle er like glade for samordningen av opplysningskontorene.
Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) har vært en pådriver for å ha et eget opplysningskontor, fra Brødfakta sin tid og frem til i dag.
BKLF-direktør Gunnar Bakke er sterkt kritisk til at brød og korn nå skal markedsføres av kjøttindustrien.
Ifølge Bakke «skurrer det veldig når brød og korn skal eies av kjøtt»:
– Jeg er redd brød og korn nå blir brukt til pynting av kjøttbransjens opplysningsarbeid.
Selv om BKLF ikke har vært aksjonær i OBK de siste årene, mener Bakke BKLF burde vært involvert i forkant av beslutningen.