Nyheter
Tine skal bidra til gode vaner hos barn i ny satsing
Tine skal få fart på norske barn i samarbeid med Norges Fotballforbund.
Norske barn og unge er for lite fysisk aktive, ifølge en nylig undersøkelse fra Verdens helseorganisasjon (WHO). Nå skal Tine skape gode og bærekraftige vaner hos norske barn, blant annet ved å bidra til fysisk aktivitet. Startskuddet for meieriselskapets nye satsing er en ny avtale med Norges Fotballforbund (NFF), skriver Tine i en pressemelding.
Føler ansvaret
– Tine er en viktig samfunnsaktør som forvalter en av Norges største merkevarer og en sterk tilstedeværelse hvor barnefamilier og barn ferdes hver dag. Med det følger også et ansvar for å hjelpe foreldre og andre omsorgspersoner til å skape sunne og gode vaner for barna sine, sier Bjørn Malm, leder for bærekraft i Tine.
Gjennom sponsorsamarbeid med idretten ønsker Tine å være med å bidra til WHOs mål om å redusere inaktivitet blant barn og unge innen 2025. Ifølge WHO er det få norske barn som følger myndighetenes råd om å være fysisk aktiv i 60 minutter daglig.
Nå har Tine og NFF blitt enige om en ny avtale, som sikrer fotballskole for tusenvis av aktive barn i fire nye år.
– Tine skal bidra til fysisk aktivitet blant barn og unge, og Tine Fotballskole er en nøkkel for å lykkes gjennom lek og idrett. Samtidig som vi kan være med å etablere gode vaner rundt et sunt og bærekraftig kosthold i tidlig alder, sier sponsorsjef i Tine, Ann-Kristin Syversen.
Fotballskole siden 1998
Siden oppstarten i 1998 har Tine og Norges Fotballforbund arrangert Tine fotballskole for over 1,5 millioner barn og unge i hele Norge. I tillegg gir Tine Fotballskole inntekter til klubbenes aktivitetstilbud gjennom hele året. Over 1 milliard kroner i klubbinntekter siden oppstarten har etterlatt tydelige fotspor i barneidretten rundt om i hele Norge.
– Tine Fotballskole har blitt en arena hvor mange barn legger grunnlaget for at man fortsetter å holde seg i aktivitet når man er voksen. Kombinasjonen mellom fysisk aktivitet og sunt kosthold legger et godt grunnlag for god helse, og her skal Tine være med å bidra, sier Syversen.
I år ble det også for første gang lansert en digital versjon av fotballskolen som sikret at enda flere fikk ta del i fotballgleden, uansett hvor de var – helt kostnadsfritt.
– Tine Fotballskole er en fantastisk og veldig viktig arena for aktivitet og sosialt fellesskap for mange tusen barn. Mer enn noen gang ser vi hvor verdifullt dette tilbudet er, som gir alle barn mulighet til å oppleve felleskap på en trygg arena gjennom et sportslig tilbud, sier Pål Bjerketvedt, generalsekretær i NFF.
Sunne og enkle valg
Gjennom Tines nye satsing skal meieriselskapet også gjøre det enklere for foreldre og barn å ta sunnere valg og følge Helsemyndighetens kostråd, hvor de anbefaler magre meieriprodukter som del av det daglige kostholdet.
– Vi jobber kontinuerlig for å tilby sunnere og mer bærekraftige løsninger. Dette innebærer også at vi må gjøre det enkelt for barn i Norge å spise magre meieriprodukter. Vi vet at kalsium og vitamin D er viktig for kropper i vekst. I tillegg til et variert kosthold og en aktiv hverdag er de nødvendige for at barnas skjelett skal vokse og utvikle seg normalt, fortsetter Malm.
Tine skal jobbe videre med å redusere både sukker, salt og mettet fett i produktene sine, i tillegg til at de vil øke tilbudet av nøkkelhullsmerkede produkter. Arbeidet med å sikre et bredt utvalg med lettere alternativ skal bidra til at disse blir naturlige førstevalg hos barnefamilien.
– Vi må også være vårt ansvar bevisst når det gjelder merking og markedsføring av våre produkter. Vi skal gi god informasjon om produktene våre, om innhold, bruksegenskaper og rolle i kostholdet slik at foreldre selv kan ta informerte og sunnere matvarevalg, sier bærekraftsjefen i Tine.