Nyheter
Tine Norges mest bærekraftige for tredje gang
For tredje gang har forbrukerne kåret Tine til Norges mest bærekraftige merkevare.
Det er resultatet av den årlige undersøkelsen gjennomført av Sustainable Brand Index (SBI). Tine vant kåringen også i 2017 og 2019.
For oss i Tine er ikke bærekraft et valgfag – det er pensum
254 norske merkevarer er med i undersøkelsen og minst 1.000 forbrukere er intervjuet i forbindelse med evalueringen av hver merkevare.
– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for Tine. I tillegg viser studien att Tine er kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet, helse og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne oppfatter Tine som den mest bærekraftige merket i Norge i 2021, sier Johanna Ekman, Country Manager Norge i Sustainable Brand Index.
Bærekraft er pensum i Tine
Konsernsjef Gunnar Hovland i Tine takker forbrukerne for tilliten:
– På vegne av mer enn 9.000 melkebønder og 4.000 ansatte over hele landet takker jeg stolt og ydmykt. Dette er ikke et tegn på at vi er der vi skal være, men heller en ekstra motivasjon for å fortsette arbeidet om å bli bedre i hele verdikjeden fra gård til bord. For oss i Tine er ikke bærekraft et valgfag – det er pensum, og skal være en naturlig del av alt vi foretar oss, sier
Fin bekreftelse
– Dette er en fin bekreftelse på at vårt langsiktige og målrettede arbeid på bærekraft begynner å gi resultater. Men vi har flere ambisjoner som krever fortsatt innsats. Vi skal kun benytte emballasje som er fornybar og i transporten er det ut med fossil diesel og inn med #Kukraft, biogass laget av kumøkk, bare for å nevne noe, sier Bjørn Malm, leder for bærekraft i Tine.
Hvert år måles 1.400 merkevarer i 34 bransjer i 8 land gjennom forbrukerundersøkelser, og resultatet er en rapport med rangering av merkevarer og innsikt om markedet, industrier og forbrukere i et bærekraftperspektiv.
Norges topp 10
Det er de samme tre merkevarene som troner på pallplass i år som i fjor, men første- og tredjeplassen bytter plass. Fjorårets vinner, Kiwi, rykker ned til en tredjeplass, og Ikea beholder sin plass som den merkevaren forbrukerne oppfatter som nest mest bærekraftig.
Her er den norske topp 10-lista:
1. Tine
2. Ikea
3. Kiwi
4. Finn.no
5. Stormberg
6. Posten
7. Coop
8. Q-Meieriene
9. Vipps
10. Bama
LES MER | Her er hele rangeringen
Gjenbruk viktig
Erik Elvingsson Hedén, som er grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index, påpeker at årets undersøkelse viser at resirkulering og gjenbruk er viktig for nordmenn når det handler om bærekraft.
– Flere nordmenn enn noensinne oppfatter merkevarer som bærekraftige, og her scorer vi høyere enn både svenskene og danskene, sier han.