Nyheter
Sunne priser til Tine og Meny
Tine vinner produktklassen for å ha kuttet ned på fettet i lettmelka, og Meny markedsføringsklassen med kampanjen «Sunnspirasjon».
Begge prisene er nye av året, og utmerkelsene er knyttet direkte opp til Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold i regi av Helsedirektoratet.
LES MER | Det Norske Måltids Hederspris til Bent Stiansen
Fjerner 240 tonn mettet fett årlig
– Produktene skal ikke bare bli sunnere, men de skal smake godt og appellere til forbrukerne, så dette er et møysommelig arbeid. Melk omsettes i store volum og små endringer i sammensetning kan ha stor betydning for kostholdet og folkehelsen, sier Bent Høie, som sto for den digitale utdelingen av de nye prisene fra Helsedirektoratet.
Fettinnholdet i Tine to lettmelker ble i februar 2019 redusert fra 1,2% og 0,7% til 1,0% og 0,5% fett i februar 2019.
Med Tines salgsvolum tilsvarer endringen en samlet reduksjon i mettet fett på om lag 240 tonn per år. I et folkehelseperspektiv er de små reduksjonene i hverdagsproduktene viktige og av stor betydning for inntaket av mettet fett i befolkningen.
De andre pallplassene i produktkategorien:
-
2. Rema 1000 med #MerAv grovt
-
3. Q-Meieriene med Skyr Luftig
LES MER |Her er de 13 produktene som gikk helt til topps
Fisketirsdag hos Meny
– Meny har jobbet for å inspirere, oppmuntre og hjelpe oss til å spise mer fisk. Vi lar oss lett påvirke i kjøpsøyeblikket og utmerkelsen for sunnere markedsføring er derfor viktig, sier Bent Høie om vinneren Meny i kategorien «sunnere markedsføring».
«Sunnspirasjon» handler om sunn inspirasjon, de enkle tipsene og triksene som gjør måltidene litt sunnere. Mange spiser lite fisk, og synes det er vanskelig. Derfor innført Meny Fisketirsdag, med 30 % rabatt på fersk fisk hver tirsdag. I tillegg har Meny hver uke «Ukens middag under 20 minutter», to enkle middagstips basert på tilbud, der ett av to skal være basert på fisk eller skalldyr.
– Ved å kombinere en god pris, med en enkel og rask rett, der alt ligger samlet i butikk og oppskriften er lett tilgjengelig, ønsker vi å hjelpe våre kunder med å spise mer fisk, forteller Meny i sin egen beskrivelse av «Sunnspirasjon».
De andre pallplassene i markedsføringskategorien:
-
2. Bakehuset med influencer marketing
-
3. Patricias med sunnere gatekjøkken