Nyheter
Sterk salgsvekst for lokalmat i butikk
Salget av lokal mat og drikke i dagligvarehandelen endte på 6,8 milliarder, opp 858 millioner fra forrige måling.
Dagligvaretallene gjelder perioden september 2020 – til august i år. Veksten fra forrige periode er på 14,4 prosent, betydelig mer enn dagligvaremarkedet totalt, som vokste med 7,5 prosent i samme periode, sier rapporten fra Stiftelsen Norsk Mat, Reiler Consulting og Nielsen IQ.
Lokalmat er i undersøkelsen definert slik: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie.
Totalt fall på 500 millioner
Totalsalget av lokalmat- og drikke utgjør nå 11,3 milliarder, viser tallene fra Stiftelsen Norsk Mat, som ble lagt fram fredag. Det er en halv milliard kroner mindre enn tilsvarende måling fra i fjor. Dette skyldes et fall for lokalmat og lokaløl i storhusholdningsmarkedet på 24 prosent. Fasiten for dette markedet, som gjelder kalenderåret 2020, er 4,47 milliarder kroner.
Utviklingen i direktesalg, som Reko-ringer, matfestivaler og Bondens marked, stoppet på 630 millioner kroner.
Sterke tall i dagligvare
– Dette er fantastisk gode tall for dagligvarehandelen, og viser at norske forbrukere virkelig har fått øynene opp for norsk lokalmat og -drikke under pandemien. Jeg håper at folk fortsatt vil verdsette kvaliteten på den norske lokalmaten og skjønne at man ikke trenger å dra til Sverige for å handle. Norsk mat er trygg, ren og av høy kvalitet, sier landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp).
Presentasjonen av tallene var lagt til Metervare på Sinsen i Oslo, pølseekspertene som vant Meny Matskattstipend på 300.000 kroner for 2021.
– Det er ikke så ofte en senterpartist besøker en lokalmatprodusent i Oslo. Men det er jo bare et bevis på at lokalmat basert på gode norske råvarer, det lages over hele Norge, sier Sandra Borch.
Hun peker på at veksten i dagligvare er spesielt gledelig når storhusholdningsmarkedet har falt så kraftig på grunn av pandemien
– Denne regjeringen har som mål å stimulere til både økt produksjon og omsetning av lokalmat og -drikke. Jeg er sikker på at det er et potensial for ny vekst i salget gjennom storhusholdning. Vi vil ta med oss disse tallene når vi skal utforme politikken og virkemidlene for å møte utfordringene som pandemien har skapt, sier landbruks- og matministeren.
Årlig salgsmåling
– For tredje år på rad er lokalmat- og drikke en salgsvinner i dagligvarebutikken. Folk har spist mer hjemme, handlet mer i Norge og vært opptatt av å støtte lokale mat- og drikkeprodusenter og norske arbeidsplasser. Dette støttes av forbrukerundersøkelser vi har gjort, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.
Hun håper forbrukerne fortsatt ser verdien av å kjøpe lokalmat og drikke, ikke minst på restaurant:
– De trenger et tilsvarende oppsving nå, sier hun.
Ølvekst med bismak
Blant vekstvinnere er lokalt øl fra småskalabryggeriene, som økte dagligvaresalget med 91 millioner kroner i perioden.
– Det er selvfølgelig fantastisk å se hvor stor salgsveksten i dagligvare har vært for småskalabryggeriene i 2020-2021. Men når vi vet at denne i stor grad kommer av at grensen mot Sverige har vært stengt, er det med en viss bismak at vi applauderer veksten, sier Hege Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og drikkevareforeningen
Pølsevekst
Metervare AS har hatt en salgsøkning på 86 prosent under koronapandemien. Bedriften lager håndverkspølser av norske råvarer midt i Oslo.
– Vi tror at når folk først får smakt på produktene våre, og kjenner på kvaliteten, så kjøper de det igjen, sier Brit Selebø, daglig leder hos Metervare.