NHO

Ni år etter at forsøkene startet, blir smilefjesordningen landsdekkende.

Smilefjes i hele landet

Mattilsynet har begynt med smilefjestilsyn på over 8000 kafeer og restauranter. NHO mener ordningen forskjellsbehandler spisestedene.

Publisert Sist oppdatert
Tilsynet skal fortsatt føre tilsyn etter de samme reglene. Det nye er at resultatet forenkles og presenteres med et smilefjessymbol – et ansikt med smil, strekmunn eller sur munn – som skal henges opp godt synlig fra utsiden av serveringsstedet.– Smilefjestilsyn er bra for den seriøse delen av serveringsbransjen, som endelig får vist at de holder høy hygienestandard. Og det er bra for publikum som enkelt kan se hvilke serveringssteder som følger regelverket. Smilefjes sier ingenting om maten er god eller sunn, men at maten er trygg. Smilefjes blir vårt største prosjekt i 2016, sier administrerende direktør Harald Gjein i Mattilsynet.Innen høsten i år skal alle serveringsstedene ha hatt sitt første smilefjestilsyn. Resultatene skal også publiseres på en egen side på Matportalen og tilbys som åpne data.Siden oppstarten i 2007 har Mattilsynet gjennomført over 5600 smilefjes-tilsyn i pilotbyene Trondheim, Kristiansund og Levanger. Ifølge tilsynet selv har det gitt en kraftig forbedring i hygienestandard, mathåndtering, sporbarhet og merking. I dag gis det smilefjes til ni av ti kontrollerte.I pressemeldingen sin skriver Mattilsynet at det har vært tett kontakt med bransjeorganisasjonene og at alle som omfattes av ordningen, har fått en informasjonspakke. Men dét blidgjør ikke NHO Reiseliv, som har vært kritisk til ordningen hele veien.– Ordningen fører til konkurranseulempe for serveringssteder med kokkelaget mat, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold til NTB.Hun mener mange spisegjester vil tro at symbolene forteller om maten er god eller vond, ikke at det for eksempel mangler et skjema. Dessuten peker hun på konkurransevridning ved at kantiner, institusjonskjøkken, bensinstasjoner og storkiosker ikke er med i ordningen. – Restauranter med kokkelaget mat får en konkurranseulempe, mener Devold, og ber om at ordningen må utvides så raskt som mulig.Helseminister Bent Høie, derimot, er positiv til ordningen:– Smilefjesordningen tar både gjestene og bransjen på alvor. Smilefjesene vil gi forbrukerne informasjon om hygienen ved restaurantene og kafeene før de setter seg ved bordet og bestiller mat. Ordningen gir gjestene mulighet til å gjøre bevisste valg om hvor de ønsker å spise. Jeg er også sikker på at den vil føre til bedre hygiene på serveringsstedene, slik at maten som serveres blir enda tryggere, sier han.

Alle får besøk

NHO kritiserer konkurransevridning

Høie: – Tar bransjen på alvor

Powered by Labrador CMS