Nyheter
Smaks nye navn blir Umami
Umami blir det nye navnet på arenaen som overtar der Smak 2020 sluttet.
Ambisjonene er klare: Foredle posisjonen som Norges viktigste møteplass for de som jobber med mat og drikke, skriver Norges Varemesse i en pressemelding.
Dette er proffenes arena
Skarpere konkurranse
Umami Arena skal arrangeres på Norges Varemesse i Lillestrøm 14. – 17. februar 2023.
– Nye smaker skaper et spennende fremtidsbilde og bringer oss videre, derfor ble navnet Umami Arena en klar favoritt for oss, sier prosjektleder Torill Engelberg ved Norges Varemesse.
Hun viser til at navneprosessen har skapt et veldig positivt engasjement i bransjen og forslaget kom opp fra flere.
Umami betyr velsmakende, helt presist god smak på japansk.
– Det gir navnet en ekstra dimensjon, sier Engelberg.
Etter at samarbeidet mellom BFSN Storkjøkkenleverandørene og Norges Varemesse brøt sammen før jul, er det klart at konkurransen om de store matbransjemessene skjerpes.
Vise fram bransjen
NHO Reiseliv er den sentrale samarbeidspartneren for Norges Varemesse om Umami:
– For NHO Reiseliv er det viktig å fortsette å utvikle en arena som viser hvor stor og viktig vår bransje er for både mat, kultur, myndigheter og næringsliv, sier Morten Karlsen i NHO Reiseliv.
Utover å styrke møteplassen skal Umami Arena utvikle en egen innholdsplattform for å skape digital tilstedeværelse gjennom hele året. Norges Varemesse har brukt dette året til å utvikle digital strategi og partnerskap.
Umami Arena satser på et stort mangfold av nasjonale og internasjonale utstillere fra store kjente merkevareleverandører til små lokalprodusenter.
– Dette er proffenes arena – og vi kommer til å legge stor vekt på å løfte frem verdiskapning, inspirasjon og kompetanse. I tillegg til å bli bransjens største og viktigste møteplass, vil Umami også bli arena for en rekke norske- og internasjonale mesterskap innen mat og drikke, sier Torill Engelberg.