Nyheter

Innovasjonskokk Erik Egtvedt i sving på storkjøkkenet hos Mills i Oslo.

Smaken av innovasjon

Går alt på skinner, bruker Mills rundt 12 måneder fra idé til ferdig produkt. Innovasjon er hardt arbeid og få tilfeldigheter.

Publisert Sist oppdatert

Litt hemmelighold hører også med når Matindustrien blir invitert inn i «Drivhuset» på Grünerløkka, det kreative rommet der innovasjonsprosessene foregår. Metodikken henger på veggen, men «ikke ta bilder av den».

Alle kan være kreative med de rette virkemidlene, men det må være struktur på det

«Design thinking» er rammeverket, et redskap for å forstå kundenes reelle behov. For det er deg og meg det handler om – kundene og markedet, valgene vi tar når vi handler.

Systematisert kreativitet

Mills har en egen innovasjonsavdeling, ledet av Katharina Stavseth Grude. Hun er utdannet diplomeksportmarkedsfører fra BI og cand.mag fra Universitetet i Oslo. Hun har vært ni år i Mills.

– Vi kaller prosessen vår «Utforsker».

Hele Mills har rundt 450 ansatte, men det faste innovasjonslaget består av fire. Utover Stavseth Grude består det av innovasjonskokken Erik Egtvedt, en innsiktsleder og en emballasjeekspert. Så trekkes selvsagt andre avdelinger og mennesker fra organisasjon inn etter behov.

Du skal være bra sløv i dagligvarebutikken dersom du ikke har lagt merke til noen av Mills’ merkevarer: Delikat, Vita hjertego’, Soft Flora, Olivero, Plantego’ og Melange er noen eksempler.

– Alle kan være kreative med de rette virkemidlene, men det må være struktur på det, forklarer innovasjonskokk Erik Egtvedt.

Avgjørende innsikt

Hos Mills starter gjerne prosessen med en konkret problemstilling, kombinert med masse innsikt om forbrukernes vaner, behov og ønsker.

– Et perfekt løp starter med en kreativ fase på tre måneder. Deretter tar det ni måneder eller mer å få produktet ut i markedet. Det sier mye om hvor komplekst det er å få fram et nytt produkt, forklarer innovasjonsleder Katharina Stavseth Grude.

Forbrukerinnspillene

Dette er Mills sitt kreative verksted, kalt Drivhuset. Her er Katharina Stavseth Grude (til venstre), leder kreativ innovasjon, produktansvarlig Tone Staum og innovasjonskokk Erik Egtvedt. Foto Arne Kongsnes

«Drivhuset» hos Mills er dekorert med innspill på Post-it-lapper i ulike farger, mange av dem fra forbrukere som inviteres inn for å si sin mening i de forskjellige fasene av innovasjonsprosessen – fra en beskrivelse på papir, til prøvesmaking og meningsytringer om for eksempel emballasjen. Mills reiser også ut for å møte forbrukerne, i tillegg til en serie markedsundersøkelser rettet mot forbrukerne.

De ansatte i Mills henter også inspirasjon utenlands: Vegetarhovedstaden Berlin er et lurt sted å reise for å studere nye trender.

Mer plantebasert

Foto Hvordan få Plantego-varianten med avokado til å holde seg grønn? Innovasjonsteamet hos Mills fant løsningen etter utallige tester. Foto: Mills

Folkehelseansvar er en del av strategien i Mills, i dag gjerne forstått som «spis mindre kjøtt, mer frukt og grønt». Bærekraft og holdbarhet er andre stikkord. Slik startet historien om Plantego’ – grønnsakspålegget med et svært høyt innhold av råvarer. Serien ble lansert høsten 2019, og har truffet godt i markedet.

– Her lagde vi mange prototyper og gikk mange runder med målgruppen før vi kom i mål, forteller produktansvarlig Tone Staum, utdannet fra BI med en master i strategisk markedsføringsledelse.

Mer enn produkt

Innovasjonskokken trekker fram avokado-varianten av Plantego’:

– Hvordan holde avokadoen grønn? Den koden måtte vi knekke, sier Erik Egtvedt.

Omtrent det som finnes av avokadoprodusenter ble kontaktet, varene testet.

– Vi fant den beste til slutt, det var også den dyreste, sier Katharina Stavseth Grude.

Mye mer enn smak

Innovasjonskokk Erik Egtvedt tok fagbrev som kokk i 1992. Etter noen år i restaurant og catering, har han tilbrakt de siste 12 årene hos Mills.

Han skal ikke bare være god på mat og smak.

– Du må også kunne litt om teknikk. Hva betyr de nye produktene for fabrikkene våre? Trenger vi nye maskiner, eller lar deg seg løse med utstyret vi har.

Om ti år – hva da?

Trioen er ganske samstemt:

– Bærekraft, holdbarhet og matsvinn blir enda viktigere. Andelen plantebaserte varer har økt ytterligere.

Tro mot ideens DNA

Innovasjonskokk Egtvedt har deltatt i mange innovasjonsrunder.

– Lyspæreideene holder ikke. Du må være tro mot den opprinnelige ideens DNA, ikke miste det av syne underveis til et nytt produkt, selv om mye kan forandres i prosessen.

Han trives godt hos Mills. Ekstra morsomt er det når sånt som dette skjer:

– Jeg var i butikken og sto bak en kunde med Plantego’ i handlekurven. Jeg prikket henne på skulderen og sa: Den har jeg lagd!

Mills AS

  • Mills AS er et norsk, familieeid mat- og merkevarehus med rundt 450 ansatte, etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885, der hovedkontoret fortsatt ligger.

  • Årlig produksjon er rundt 50.000 tonn matvarer til norske husholdninger og storkjøkken. Med noen få unntak produseres alle merkevarene i Norge, ved fabrikkene i Fredrikstad og Drammen.

  • Mills sin hovedoppgave er «å gjøre det enklere for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat».

  • Økonomi (2018): 2.056 millioner kroner i driftsinntekter, driftsresultat 291,6 millioner kroner, driftsmargin 14,2 prosent.

Powered by Labrador CMS