Matbransjens Faglige Utvalg

INNKLAGET: Denne Look-O-Look utstillingen hos Coop Extra i Lier ble innklaget til Matbransjens Faglige Utvalg. (Foto: Matbransjens Faglige Utvalg)

Smack og Coop Extra felt i MFU

Smack AS og Coop Extra ble felt i MFU for butikkoppstilling med markedsføring særlig rettet mot barn.

Publisert Sist oppdatert
(Matbransjens Faglige Utvalg) mottok klage om at bilder av lekende barn på plakater knyttet til oppstilling av godteriet Look-O-Look er markedsføring særlig rettet mot barn.Innklager stilte spørsmål ved det å benytte barn som blikkfang på denne måten, og om dette var i samsvar med reglene i Matbransjens utvalg.I sin vurdering gir MFU klager medhold og har felt og for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer, som regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge.- Utvalget vurderer at display av Look-O-Look godteri i Coop Extra er en markedsføring særlig rettet mot barn under 13 år, jf. retningslinjene punkt 2, heter det i vurderingen.I sitt tilsvar beklager Smack AS utstillingen som har plakater ned barn i lek. De har nå rettet opp markedsføringen i Coop Extra i Lier hvor utstillingen var.Coop Extra har ikke kommentert klagen og MFU bemerker i sin vurdering at Coop Extra også har et ansvar for at det ikke skjer markedsføring særlig rettet mot barn i deres butikker.MFU

Gir klager medhold

Smack ASCoop Extra

Beklager

Powered by Labrador CMS