Annonse
Matbransjens Faglige Utvalg

Smack og Coop Extra felt i MFU
Smack AS og Coop Extra ble felt i MFU for butikkoppstilling med markedsføring særlig rettet mot barn.
Annonse
(Matbransjens Faglige Utvalg) mottok klage om at bilder av lekende barn på plakater knyttet til oppstilling av godteriet Look-O-Look er markedsføring særlig rettet mot barn.Innklager stilte spørsmål ved det å benytte barn som blikkfang på denne måten, og om dette var i samsvar med reglene i Matbransjens utvalg.I sin vurdering gir MFU klager medhold og har felt og for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer, som regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge.- Utvalget vurderer at display av Look-O-Look godteri i Coop Extra er en markedsføring særlig rettet mot barn under 13 år, jf. retningslinjene punkt 2, heter det i vurderingen.I sitt tilsvar beklager Smack AS utstillingen som har plakater ned barn i lek. De har nå rettet opp markedsføringen i Coop Extra i Lier hvor utstillingen var.Coop Extra har ikke kommentert klagen og MFU bemerker i sin vurdering at Coop Extra også har et ansvar for at det ikke skjer markedsføring særlig rettet mot barn i deres butikker.MFU
Gir klager medhold
Smack ASCoop Extra
Annonse