EU

PÅ SAKEN: Tsjekkias landbruksminister Marian Jurečka har møtt EUs forbrukerkommissær Věra Jourová for å få hjelp til å få like merkevarer.

Samme merke, dårligere kvalitet

Internasjonale merkevareleverandører selger samme merkevare med dårligere kvalitet i Øst-Europa.

Publisert Sist oppdatert
I Norge kommer den tilbake med noen års mellomrom, debatten om de internasjonale konsernene tar seg bedre betalt for produktene sine i Norge enn i andre land. Den er det gjerne handelen som drar igang.I Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Romania og Bulgaria, derimot, er det landbruksministrene, og det er ikke prisen det dreier seg om.– Maten selges i EU under samme varemerke, men varierer mellom forskjellige land i innhold og kvalitet, ifølge den tsjekkiske ministeren, som har tatt opp saken innad i EU.Ifølge tsjekkiske politikere er det blant annet drikke, søtsaker og barnemat som inneholder billigere og dårligere ingredienser i de ferskeste EU-medlemslandene i øst. Landbruksdepartementet trekker blant annet frem Pepsi, Sprite, Danone og Nestea.– Dette er på grensen til villedning av forbrukerne, mener landbruksminister Marian Jurečka.Utspillet har fått stor pressedekning, og forbrukerne er sinte, viser meningsmålinger. Tsjekkiske medier finner yoghurt som er farget med rødbete i Østerrike og karmin i Tsjekkia, margarin som inneholder 20 prosent vann på den ene siden av grensen og null på den andre, og transfett i øst, men ikke i vest.

Billigere ingredienser

Sinte forbrukere

Powered by Labrador CMS