Nyheter

Rekordomsetning for Coop

Coops bygg- og dagligvarekjeder har aldri før hatt høyere omsetning i Norge enn i 2021. Det ble en solid økning i markedsandelen, samtidig som tøffere konkurranse og økte innkjøpskostnader førte til en svakere resultatmargin.

Publisert Sist oppdatert

Det går frem av Coops nylig publiserte årsrapport. Inntektene til Coop i Norge endte på 72,2 milliarder kroner i 2021 – en økning fra 71,1 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet (EBIT) ble på 2,1 milliarder kroner, tilsvarende en margin på 2,9 prosent. Resultat før skattekostnad (EBT) ble på 2,6 milliarder kroner og tilsvarer en margin på 3,6 prosent. I tillegg til dagligvare er resultatet basert på bidrag fra byggevare, eiendomsdrift og finans.

Tar markedsandeler

Coops dagligvarekjeder økte sin samlede markedsandel fra 29,3 til 29,7 prosent i 2021, og gjorde det best i markedet. Særlig høy var veksten for Extra-kjeden, som økte markedsandelen fra 15,6 i 2020 til 16,4 prosent i 2021.

– Vi er godt fornøyde med å øke omsetningen og andelene i et marked preget av svært tøff konkurranse. Våre fantastiske medarbeidere står på hver dag for å levere de beste kundeopplevelsene. Utviklingen er en solid tilbakemelding fra kundene, som også er våre eiere, om at det lønner seg å velge Coop. Når vi i Coop snakker om verdiskapning, tenker vi ikke på å gjøre noen få rike, men skaper verdier for mange, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge i en pressemelding.

Extra vokser mest

– Alle våre kjeder har en solid posisjon, og et mangfold av ulike kjedekonsepter har alltid vært Coops styrke. De seneste årene har særlig Extra-toget tatt fart og vokser mest i markedet. Denne veksten har fortsatt inn i 2022 og det vil overraske meg om ikke kjeden avslutter første halvår som vekstvinneren innen dagligvare, sier han og påpeker også at de lykkes tilsvarende godt med byggevarekjeden Obs Bygg.

– Det er begge suksesshistorier med solide konsepter som også utmerker seg innen arbeidet med bærekraft. Begge kjedene ble nylig trukket frem som best i bransjen på bærekraft av Norsk Kundebarometer, sier Stokke. I meldingen omtaler han også den tøffe marginutviklingen i en tid der kostnader til innkjøp og logistikk øker.

­

Powered by Labrador CMS