Nyheter
Råvaretilgangen har høyeste prioritet for Orkla
Foreløpig god tilgang på råvarer i Norge, men forsinkelser utenlands for matgiganten.
10.220 av Orkla-konsernets 18.348 ansatte jobber på fabrikk, svært mange av tilknyttet næringsmiddelindustrien. Orkla har 107 fabrikker, 21 av dem i Norge, der selskapet blant annet er kjent for merkevarer som Grandiosa, Tore, Stabburet, Nidar og Idun.
Ingen tvil om at det er en krevende situasjon mange steder nå
Følger nøye med hjemme og ute
Slik oppsummerer kommunikasjonsdirektør Kari Westersund i Orkla situasjonen akkurat nå:
– Vi i begrenset grad foretatt permitteringer i Norge, men vi følger situasjonen nøye. Vi følger også nøye med i de andre markedene hvor vi er til stede, og det er ingen tvil om at det er en krevende situasjon mange steder nå, sier hun.
Tett dialog med leverandørene
Orkla er definert til å ha en kritisk samfunnsfunksjon som produsent av matvarer, vaskemidler og hygieneartikler. Ved siden av å hindre smittespredning og ta vare på de ansatte, har sikring av råvareleveranser til produksjonen topp prioritet nå.
– Så langt har vi hatt relativ god tilgang til råvarer vi kjøper inn lokalt, mens det har vært noen forsinkelser i varetransporten av råvarer vi kjøper inn utenlands. Vi er i tett dialog med leverandørene og gjør det vi kan for å sikre tilgang og minimere forsinkelsene, forklarer Westersund.
Omsetning 2019: 43,6 milliarder kroner
Før helgen kom Orklas årsberetning for 2019. Den viser en omsetning på 43,6 milliarder kroner, og et driftsresultat på 5,1 milliarder kroner. Driftsmarginen ble 11,7 prosent.
Orkla Foods er størst med en omsetning på 16,8 milliarder kroner. Forretningsområdet har ledende markedsposisjoner innen en rekke kategorier, blant annet pizza, ketchup, supper, sauser, påleggsprodukter og ferdigretter.
LES MER | Her kan du lese Orklas årsrapport for 2019
Orkla Foods selger i hovedsakelig gjennom dagligvarehandelen, men vi har også sterke posisjoner innen storhusholdning, kiosker og bensinstasjoner.
«Plantebaserte og miljøvennlige produkter har bidratt med god vekst i 2019, og vil være en viktig plattform for innovasjonsarbeidet fremover. Orkla har i tillegg arbeidet videre med å sikre gode innovasjoner innenfor Orklas eksisterende og sterke merkevare», heter det i årsberetningen.