Leverandørnytt

Q-Meieriene fortsetter veksten

Q-Meieriene solgte meierivarer for 1.85 milliarder kroner i 2019, mot 1.82 milliarder kroner året før. Innovasjonstakten i bransjen må opp, mener Q-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet fikk et driftsresultat på 138 millioner kroner i 2019, 27 millioner opp fra 2018. Omsetningen i selskapet økte med 31 millioner kroner fra 2018 til 2019, som gjør at Q-Meieriene kan skilte med en vekst på 1,7 prosent.

– Vi oppnådde ikke den veksten vi er vant med, men det er likevel brukbart i et marked som stagnerer, sier Q-sjefen Bent Myrdahl i en pressemelding.

Optimistisk

Selv om forbruket av konsummelk har gått ned, har Q forbedret markedsandelen på melk fra 24,4 prosent til 25,6 prosent i 2019. Q-sjefen har et optimistisk syn på fremtiden for meieriprodukter.

– Meieriprodukter har utrolig mange bruksområder. Jeg mener at det norske markedet er underinnovert, og at vi har mye å gå på enda. Vi trenger å finne smartere og bedre måter å gjøre ting på.

15 prosent markedsandel

Særlig har Q hatt fremgang med konseptet yoghurt på pose. I 2019 kan bestselgeren Q Frokostyoghurt vise til en omsetningsvekst på 45 prosent.

– Vi har 15 prosent markedsandel innen yoghurt, og er halvveis til målet om å ta en tredjedel av markedet, sier styreleder i Q-Meieriene Kristine Aasheim i en melding.

Etter ti år i markedet har også Skyr posisjonert seg som en utfordrer i yoghurtkategori. I 2019 var Skyr det tredje største yoghurtmerket målt i verdi, skriver Q i en pressemelding.

– Hovedforklaringen på veksten vi har hatt er uten tvil fokus på innovasjon og produktutvikling, i samarbeid med forbrukerne. Den åpne dialogen gjør at vi våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater, sier Aasheim.

På lag med forbrukerne 

De fem siste årene har omsetningen i selskapet vokst med 40 prosent. Ifølge Aasheim kommer 67 prosent av omsetningsveksten fra det de kaller for «åpne forbrukerdrevne innovasjoner».

– Før 2015 drev vi med hemmelig innovasjon og gjettet på hva folk ville ha, forteller hun.

Etter lanseringen av idébanken, «Min Q-idé», i mai 2015 ble Q-Meieriene for alvor et forbrukerdrevet meieri. Nå, fem år senere, får de inn nye idéer til innovasjon og forbedringer hver eneste dag.

– Nyskaping kan være noe «herk», fordi det er vanskelig å treffe rett. I Q har vi faktisk laget et eget museum med produkter som har feilet. Det er viktig å tørre å snakke om det som har feilet. Skal du vinne med innovasjon, må du våge og ville, Aasheim

Powered by Labrador CMS