Annonse
grønnsaker
Prøver å lære forbrukerne om plast
Et Facebook-opprop mot unødvendig plastemballasje er siste eksempel på miljøkrav som Grønt Punkt mener at er direkte miljøfiendtlig.
Annonse
«Er du som meg, møkk lei all plast rundt frukt og grønnsaker i butikkene? Det er totalt unødvendig og bidrar kun til et større søppelberg. I f.eks Sverige selges grønnsaker og frukt uten plast. Helt uproblematisk.»Slik står det på nettsiden som samler underskrifter til kampanjen «Nei til unødvendig plastemballasje».Nesten 30.000 har signert, ifølge Grønt Punkt, som mener at konsekvensen av kampanjen er direkte miljøfiendtlig.– Det finnes mange eksempler på unødvendig plastemballasje, men det er ikke i frukt og grønnsaksdisken du finner disse. Stikkordet er matsvinn, skriver kommunikasjonsrådgiver Terje Elvsaas i en bloggpost.Han peker på det store matsvinnet, som du kan .– Fem ganger så mye energi går i snitt med til å produsere maten som til emballasjen. Når folk oppgir grunn til at de kaster mat, er en viktig årsak feil eller mangelfull emballering. Dette gir maten skader og kortere holdbarhet. Det betyr at mer mat med mindre eller uten emballasje også fører til at vi kaster enda mye mer mat enn vi gjør i dag, skriver Elvsaas.Han peker på agurken og salathodet som eksempler. Begge består av 96–97 prosent vann. Plasten rundt den gjør at den bevarer fuktigheten og dermed holdbarheten. I tillegg beskytter plasten mot støt- og trykkskader.– Det går ut på å også velge de varene som er spisemodne for å unngå svinn i butikken, og samtidig unngå å klemme på frukt og grønnsaker i jakten på de beste varene. På den måten kan du i hvert fall sørge for at butikkens svinn fra uemballerte produkter ikke overstiger de plastemballerte produktene, heter det i Grønt Punkt-bloggen.Matsvinn og emballasje blir også tema på på Lillestrøm 7.–9. februar.
– Miljøfiendtlig
lese mer om i Matindustrien nummer 10
Annonse