KBS
Prestisjepris til Reitan Convenience
Reitan Convenience vant i går en prestisjefylt, internasjonal pris for sin satsning på verdens mest bærekraftige kiosk – PBX.
I går ble den prestisjetunge prisen «NACS European Convenience Retail Sustainability Award» utdelt i Berlin. Nacs er en internasjonal bransjeorganisasjon for convenience og retailaktører fra 50 land. Prisen tildeles et selskap om har utmerket seg med sitt arbeid innenfor bærekraft, på en måte som gir verdi for både kunden, bransjen og samfunnet generelt.
– PBX er vår viktigste investering noensinne. Det var med stor ydmykhet vi satte oss det ambisiøse målet om å skape verdens mest bærekraftige kiosk. Denne prisen er en viktig anerkjennelse på at vi har startet noe viktig. Med PBX ønsker vi å skape en forretningsmodell med et positivt avtrykk både sosialt, økonomisk og ikke minst miljømessig, sier administrerende direktør Mariette Kristensoni Reitan Convenience i en pressemelding.
Juryen var samstemt i at Reitan Convenience Sverige sitt initiativ med PBX er unikt. Med utgangspunkt i ett enkelt butikkeksperiment jobber selskapet med å identifisere muligheter som potensielt kan implementeres i 400 butikker i Sverige og videre i 2000 totalt i Reitan Convenience i Norden og Baltikum. Reitan Convenience kaller derfor PBX for deres «living lab» hvor de tester og forsker på hvordan fremtidens convenience skal se ut.
– Det betyr utrolig mye for oss at initiativene vi tar innen bærekraft får oppmerksomhet. Prisen føles som en kvittering på at vi gjør de riktige tingene. Det ligger et enormt engasjement, arbeid og stolthet bak arbeidet med PBX. Dels internt i vår organisasjon, men også blant alle leverandørene og samarbeidspartnere vi har med oss. Vi er på en endringsreise, og det er med stor ydmykhet og besluttsomhet vi fortsetter å ta viktige steg fremover, sier bærekraftansvarlig Malin Eklund i Reitan Convenience.
PBX er en del av Reitan Convenience i Sverige sin bærekraftstrategi, som ble utviklet i 2019 i samarbeid med Prosperous Planet. Tolv mål ble vedtatt og tydelige milepæler ble satt for hvordan arbeidet skal gjennomføres i praksis. Blant annet ble det besluttet at produktene og tjenestene som selges skal produseres på en måte som beskytter økosystemene og sikrer en bærekraftig utvikling på alle områder.
– Det europeiske convenience-markedet er i forkant av bærekraftige innovasjoner som driver utviklingen fremover. Reitan Convenience i Sverige er et godt eksempel på hvordan tiltakene de tar nå vil være banebrytende for langsiktige forretningsmodeller, sier Henry O. Armour, president og administrerende direktør i Nacs.