Salgstall meieriprodukter
Positiv melketrend fortsetter også i år
Meieriprodukter er i vekst. Salget av helmelk har hatt en økning i første kvartal av 2024, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. I kategorien yoghurt skiller særlig varianten naturell seg ut.
Første kvartal av 2024 viser salgsoppgang i samtlige meierikategorier. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (Melk).
Økt salg av helmelk
Blant melkevariantene blir helmelk stadig mer populært i norske husholdninger.
Mens det over tid er blitt registrert at forbrukerne i økende grad har valgt melkevarianter med mindre fett, økte helmelksalget i første kvartal betraktelig (+ 7,7 prosent) sammenlignet med samme periode i 2023. I yoghurtkategorien er det naturell yoghurt som skiller seg ut, med en økning på 15,3 prosent.
Gulost fortsatt folkets favoritt
Gulosten forblir også en folkefavoritt blant nordmenn, med 17,4 tonn solgt i første kvartal. Til sammenligning ble det solgt 16,7 tonn gulost i første kvartal i fjor. Det betyr at salget økte hele 3,7 prosent, en betydelig økning med tanke på det store salgsvolumet.
– Det er veldig inspirerende å se at alle meierikategoriene har god fart inn i 2024. Ikke siden koronatidene har vi sett økning i alle kategorier, inkludert melk, sier direktør Ida Berg Hauge i Melk i en pressemelding.
Positiv utvikling
Selv om lettmelk fortsatt er den melkevarianten det selges mest av i volum, er det utvilsomt helmelk som øker mest i salg. Særlig i de siste kvartalene har man sett en endring hos forbrukerne.
– Det er interessant å følge med på utviklingen av helmelk, som over lenger tid viser en positiv utvikling. Dette viser at folk flest setter pris på både kvaliteten og mangfoldet av norske meieriprodukter, sier Berg Hauge.
Det er en oppsving i salget i samtlige meierikategorier under årets første kvartal.