Leverandørnytt
Orkla tar «kortreist makrell» til retten
Stabbur-Makrell-eier Orkla mener Lofotprodukt trekker begrepet «kortreist» for langt i markedsføringen av sin makrell i tomat. Nå er saken blitt advokatmat.
Ifølge NRK vil partene møtes i retten i månedsskiftet mai/juni i år.
Orkla peker på at tomatene i produktet er importert fra Portugal, og at makrellen blir fanget over store områder.
Stabbur-Makrell-eieren reagerer imidlertid ikke bare på det de mener er villedende markedsføring, med bruk av begrepet «kortreist» i markedsføring og på emballasjen. Orkla mener også at Lofotprodukt både merker produktene med et for høyt innhold av omega-3 og feil med hensyn til sammensetningen av omega-3-fettsyrer.
Daglig leder Øystein Rist i Insula, som eier Lofotprodukt, kontrer med at makrellen som ligger i tomatsausen er kortreist.
– Det er ikke et matematisk begrep, men et relativt begrep. Vi er klar på at makrellen fra Lofoten er kortreist uansett hvor i Norge du kjøper den, sier han til NRK.
Rist understreker at makrellen fiskes med norske båter, og kommer i land og fileteres bare en time fra fabrikken på Sunnmøre.
Han hevder videre at det heller ikke stemmer at de feilinformerer om omega-3-innholdet.
– Der har vi alt vårt på det tørre. Vi har analyser fra akkrediterte laboratorium som viser at vi er godt innenfor med det som står på boksen.
Det var Lofotposten som først omtalte saken.
Orkla er markedsleder innenfor makrell i tomatsaus i Norge, med rundt 30 millioner solgte Stabbur-Makrell-bokser årlig . Frem til i fjor har konkurrentene hovedsaklig bestått av King Oscar samt kjedenes egne merkevarer.
I september kastet imidlertid Lofotprodukt seg inn i kategorien med tre varianter, som foruten en «standardvariant» omfatter makrell i tomat med henholdsvis chili og tang.
I en smakstest arrangert av programmet «TV 2 hjelper deg» tidligere i år, fikk Stabbur-Makrell og makrellen fra Lofotprodukt like mange dommerstemmer.