Nyheter

TV-reklame vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.

Orkla felt for kjeksreklame

Matbransjens Faglige Utvalg har felt Orkla Confectionary & Snacks AS for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.

Publisert Sist oppdatert

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet to klager knyttet til reklamefilmer for Safari kjeks fra Sætre, skriver MFU i en pressemelding.

De innklagede filmene benytter glade barn som danser og leker etter trendy musikk.

Oppmuntrer til søtspising

MFU vurderer reklamen til å oppmuntre barn og unge til å spise søte kjeks. Filmene er sendt på tidspunkter som ikke er forenlig med et slikt innhold. Dette er i strid med MFUs retningslinjer.

Årsaken til at dette kunne skje, er feil gjort av Orkla Confectionary & Snacks Norge AS og selskapets underleverandører TV2, Discovery og Nent som ikke overholdt instruksjonene om ikke å sende reklamefilmene før etter kl 21.

Orkla beklager

MFU ser positivt på at Orkla beklager det som er skjedd og at selskapet vil innskjerpe egne interne rutiner. Orkla vil også innskjerpe rutiner knyttet til verdikjeden for TV-reklame for å hindre at noe slikt vil skje igjen.

Reklamefilmene går ikke lenger på tv.

Powered by Labrador CMS