Samfunn

Opplever økt matmakt

Flere forbrukere har fått øynene opp for at deres valg i matbutikken betyr noe. Det viser undersøkelser Matmerk har gjort før og under koronakrisen. – Endelig er norske forbrukere sin makt bevisst, sier Nina Sundqvist, administerende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Publisert Sist oppdatert

Flere forbrukere opplever økt forbrukermakt og at deres valg i matbutikken betyr noe. Matmerk har gjort undersøkelser både før (februar) og under (april) koronakrisen tilknyttet Nyt Norges faste vårkampanje. Et av spørsmålene var:

Hva tenker du om din egen makt som forbruker og hva valgene dine betyr for:

  • Å sikre arbeidsplasser over hele landet
  • Å opprettholde levende bygder og et aktivt landbruk over hele landet
  • Tilgang på ren og frisk mat i norske butikker

Andelen som sier at deres matvalg er med på å sikre norske arbeidsplasser, har økt betraktelig fra februar til april, fra 58 prosent til 73 prosent. En økning på 14 prosent.

På spørsmålet om forbrukervalg i matbutikken betyr noe for å sikre tilgang på frisk og ren mat i norske butikker er det 75 prosent som er sier at deres valg har stor/svært stor betydning. En oppgang på 13 prosent fra februar til april.

Det er også 75 prosent som sier at deres valg betyr mye for å sikre et aktivt landbruk over hele landet. En økning på 9 prosent fra april.

Foto Andel som svarer svært mye/ganske mye. Kilde: MediaCom Insight

– Dine valg som forbruker er viktig. Den matmakten norske forbrukere har, må de bruke. Første steg er å bli mer bevisst på den makten man faktisk har, sier Sundqvist i en pressemelding

Koronakrisen ser ut til å ha styrket forbrukernes bevissthet rundt egne matvalg i butikken og hva det å velge norsk mat betyr for samfunnet.

– «Nyt Norge» er Norges offisielle merkeordning for norskprodusert mat. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å få folk til å velge norsk mat i butikken. I tillegg skal den generiske markedsføringen vi gjør øke kunnskap hos forbruker om at deres matvalg betyr noe for arbeidsplasser, et aktivt landbruk og norsk matproduksjon. Da gjør det godt å se at dette blir stadig viktigere for norske forbrukere, sier Sundqvist.

Powered by Labrador CMS