Nyheter
Nyoppusset brunost fra Synnøve skal øke markedsandelen
Designerne mener Synnøves brunoster mistet forankringen i sin egen historie og i norsk tradisjon og håndverk. Nå er emballasjen fornyet.
Synnøve Finden vil holde på deg over 50 år og også rekruttere flere unge voksne.
Synnøve har nå lansert nytt emballasjedesign for brunostene Gudbrand og Fløtemys. I en pressemelding skriver selskapet at dette er «et strategisk grep for å vinne tilbake både yngre og eldre generasjoner».
Historiefortelling
– Det nye designet er sterk historiefortelling. Vi har gitt emballasjedesignet en makeover slik at forbrukerne tydelig kan fornemme historien og håndverket, og Synnøves kjerneverdier. Hver skive brunost er en bit av Synnøves stolte historie og norske tradisjoner, forklarer markedssjef Cathrine Myrvang i Scandza.
Myrvang forteller at da Synnøve Finden i 2021 besluttet å relansere brunosten og ta frem et nytt design, var brunostkategorien i Norge totalt ned rundt 10 prosent, og det i en periode der ellers alle andre dagligvarekategorier – for eksempel gulost, melk, pålegg – vokste, på grunn av pålagt hjemmekontor under pandemien.
– Det nye designet var på plass i butikk rundt oktober 2022, og siden da har brunost kategorien vokst med 5,5 prosent, der Synnøve driver veksten. Det er vi veldig fornøyd med, sier Myrvang.
Merkevarebyrået Everland har gjennomført redesignet. Der er Rikke Hatlo designdirektør:
– Brunost er noe av det «norskeste» vi har, og forventninger om referanser til vår kultur og historie i et brunostdesign ligger dypt hos forbruker. Designet henter opp mønster inspirert av utskjæringene i formene man opprinnelig brukte til å støpe brunost. Vi ønsket å understreke Synnøves besluttsomhet og pionerånd. For å illustrere den viljesterke personen hun var, plasserte vi henne selvfølgelig stolt og sentralt på emballasjen
Nest størst i markedet
Synnøve Finden er historien om norsk entreprenørskap. Unge Synnøve fra Finden grunnla en ostefabrikk i Oslo i 1928. I dag er Synnøve Norges nest største leverandør av ost og yoghurt. Tine er størst.
De siste årene har Synnøve Finden vært igjennom en større rebrandingprosess, fornyet merkevaren på litt bedre norsk.
Designerne skriver: «På veien mistet brunostene forankring i sin egen historie og i norsk tradisjon og håndverk – noe som viser seg å være sterke drivere i kategorien».