Undersøkelse

VEIVISER: – Nyt Norge er den best kjente veiviseren til norsk opprinnelse. Det bekrefter denne undersøkelsen, sier Nina Sundqvist i Matmerk om fersk undersøkelse. (Foto: Matmerk)

Ny rekord for Nyt Norge

91 prosent av forbrukerne har hørt om Nyt Norge, viser undersøkelse som ble gjort i mars 2017.

Publisert Sist oppdatert
– Ikke bare flaggene går til topps i disse maidager; aldri før har kjennskapen til Nyt Norge-merket vært høyere, sier Nina Sundqvist i .I samme undersøkelse, som ble gjennomført av på oppdrag fra Matmerk, sier 62 prosent av forbrukerne at de alltid velger norske matvarer hvis det er mulig.– Du tenker kanskje ikke over det lille Nyt Norge-merket på mat eller drikke du kjøper til daglig, men du husker det når vi spør. Og det betyr at du som forbruker, bevisst og ubevisst, tar med deg denne grunninformasjonen om at maten er norsk, når du putter kjøttdeigen eller eggene i handelkurven, fortsetter Sundqvist. At norske forbrukere vil ha norsk mat, vet vi jo fra mange ulike undersøkelser, sier hun i en pressemelding. er Norges offisielle opprinnelsesmerke for mat og garanterer at maten kommer fra norske gårder, som følger norske regler og at den er foredlet, pakket og distribuert i Norge. Det er en garanti forbrukerne setter pris på og ikke minst husker.– Nå som norsk kjøttdeig skal merkes med opprinnelse utenfor EU, så bør alle norske kjøttdeigprodusenter stå i kø og søke om å få bruke Nyt Norge-garantien. Da får forbrukeren den informasjonen de trenger og slipper å ta fram forstørrelsesglasset og lure på om kjøttdeigen er norsk, argentinsk eller tysk. Nyt Norge er den best kjente veiviseren til norsk opprinnelse. Det bekrefter denne undersøkelsen, avslutter Sundqvist.Matmerk

Foretrekker norsk mat

Compete

En garanti

Nyt Norge
Powered by Labrador CMS