Nyheter
Ny hverdag når forbrukeren lager mer mat selv
Folk arbeider hjemme, spiser hjemme og lager maten selv. Lantmännen forteller at butikksalget har stabilisert seg på et litt høyere nivå.
Næringsmiddelindustrien har fått en ny hverdag å tilpasse seg. Først kom de store svingningene. Senere har det roet seg. Men fremdeles ser næringsmiddelindustrien store endringer etter at koronaen brøt ut.
– Heldigvis ser det ut til at de fleste bakerikundene våre har kommet seg gjennom perioden, sier Øyvind Westberg Carlsen.
Han er salgs- og markedsdirektør for Lantmännen Cerealia i Norge. Der har han sett svingningene siden koronakrisen rammet.
Hamstring først
– Vi hadde jo den kraftige økningen i midten av mars. Da var det økning på alle produktene våre i dagligvaremarkedet, spesielt på mel og havreprodukter. De første dagene var det hamstring og tomme butikkhyller. Det skapte et sug i hele verdikjeden som gjorde at vi hadde et bra salg i mars og april, forteller Carlsen.
Den etterspørselen har roet seg litt.
– Vi ser at salget har vært høyt ut av butikk i mars og april. Det er ikke unormalt. Når store deler av befolkningen har vært hjemme på hjemmekontor og alle måltider er spist hjemme, er det også en tydelig interesse for å bake mer hjemme, fastslår han.
Støtter lokale bakere
Lantmännen er en av de to store melleverandørene til norske bakerier. Der har utviklingen vært mer varierende. De større bakeriene, som leverer til dagligvarekjedene, fikk en rask normalisering. De som baserer seg på egne utsalg, kaféer og storhusholdningsmarkedet, derimot, opplevde en kraftig nedgang.
– De fleste bakerikundene våre ser heldigvis ut til å ha kommet seg gjennom perioden. Vi ser i økende grad en normalisering av markedet nå. Dessuten ser vi at mange støtter opp om de lokale bakerne. De kjøper lokale varer og går på bakeriet og handler, Det er flott å se. Generelt har hele bakeribransjen vært flink til å tilpasse seg situasjonen, sier Øyvind Westberg Carlsen.
Nedgangen har kommet i foodservice og storhusholdning. Kantiner, restauranter og serveringssteder har et stykke igjen til gammelt nivå.
Alle produktene øker
Lantmännen Cerealia har ikke sett noen klar vridning fra noen varegrupper til andre.
– Alle produktene våre – enten det er Regal mel, Axa havregryn eller Sopps pasta – har hatt en generell økning. Én ting var den første hamstringen. En annen er at nordmenn er hjemme. De er ikke ute og reiser. I en normal situasjon er det mange hundre tusen mennesker som er på farten hver dag. Nå er det måltider som skal spises hjemme. Det gjør at vi har en generell økning: Det har stabilisert seg på et noe høyere nivå enn normalt, forteller Carlsen.
Han var spent på en sommer med mange nordmenn på reise i eget land.
– Vi ser at det er økt aktivitet på hotell- og restaurantsiden. Der begynner det å ta seg opp igjen, men de er ikke tilbake på fjorårsnivået ennå. Når mange ferierer på hytter og i campingvogner og campingbiler, gjør det at nordmenn på tur er et matpakkespisende folk. Jeg vil jo tro at brødkonsumet har vært høyere enn normalt også i sommer, sier han.
Samfunnsrolle
Øyvind Westberg Carlsen peker på at Cerealia som matvareprodusent har en viktig samfunnsmessig rolle å fylle, også.
– Vi gjør alt vi kan for å opprettholde produksjonen vår slik at vi kan fortsette å levere sunne produkter til det norske samfunnet, sier han.
Internt slipper ingen inn på anleggene med mindre det er strengt nødvendig. Produksjonsanleggene har gjort så mye som mulig med skiftordninger og praktiske endringer for å hindre at ansatte blir syke.
– Vi har sluppet unna. Vi har ikke hatt noen syke på produksjonsanleggene våre i Oslo eller Moss, forteller han.
Forbrukere baker i krise
Lantmännen Cerealia har lagt merke til en rapport fra Kairos Future – «Consumers in Crisis» – som ser på effekten det har hatt på millioner av mennesker rundt i verden å bli sittende hjemme.
Studien baserer seg på ti millioner fortellinger fra hele verden som forbrukerne har delt i sosiale medier. Den viser at emneknaggen som #quarantinebaking – karantenebaking – har over 104.000 innlegg. Legger du på stressbaking og isolasjonsbaking, blir det 60.000 innlegg til.
Funnene passer godt overens med de behovene en melprodusent prøver å dekke. Kairos Future ramser opp ti drivere som får folk til å forandre oppførselen sin i år. Blant annet ønsket om å sikre de grunnleggende behovene, nøysomhet og sparsomhet, trøst og enkle godbiter, gjøre hjemmet til sentrum for produktiviteten, holde seg frisk fysisk og psykisk, underholde seg selv, tenke på kreative og barnevennlige aktiviteter i hjemmet og praktisere nye ferdigheter.
– Baking som aktivitet er drevet av disse temaene. Du sikrer grunnleggende behov, du er sparsom ved å bake heller enn å kjøpe. Lukt og smak av hjemmebakt blir en hverdagslig luksus. Og baking er definitivt en kreativ og barnevennlig aktivitet. Det ser vi hjemme hos oss, også: Barna baker kaker selv nå, smiler Øyvind Westberg Carlsen.