Nyheter

Illustrasjonsfoto: Kiwi

Norgesgruppen tapte markedsandeler andre året på rad

Norgesgruppens totale markedsandel for 2022 i tradisjonell dagligvare endte på 43,5 prosent, en nedgang på 0,5 prosentpoeng sammenlignet med 2021, ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen IQ.

Publisert Sist oppdatert

Det er andre året på rad at Norgesgruppen må avgi markedsandeler til konkurrentene.

­Lavpriskjeden Kiwi økte med 0,1 prosentpoeng, mens utvalgskjeden Meny hadde en tilbakegang på 0,4.

– 2022 var det første normalåret etter to år med ekstreme pandemieffekter for dagligvarebransjen. Meny var vekstvinneren gjennom de to pandemiårene, og har naturlig nok en normalisering av markedsandelene sine når restaurantmarkedet og svenskegrensen gjenåpnet i 2022, uttaler Stein Rømmerud fra Norgesgruppen i en pressemelding.

– Tilbakegangen på 0,5 prosentpoeng for Norgesgruppen totalt sett er en god indikasjon på at konkurransen i bransjen er hard og langt mer dynamisk enn hva enkelte forsøker å fremstille det som, poengterer Rømmerud.

– Vi har lenge ment at det er viktig å se den totale omsetningen av dagligvarer i Norge under ett, og det er svært positivt at Dagligvarerapporten i år også analyserer verdikjeder, netthandel og grensehandel, som er viktige og raskt økende omsetningskanaler. På sikt burde også servering, kiosk, bensin og servicemarkedet inkluderes i disse rapportene, for å få et komplett bilde av hvordan det norske markedet utvikler seg, mener Rømmerud.

NorgesGruppens markedsandeler for 2022 og endringen sammenlignet med 2021:

Powered by Labrador CMS