Annonse
Orkla
NNN: Orkla svekker seg
Fagbevegelsen mener Fun Light- og Tomtegløgg-utflaggingen svekker konsernets posisjon.
Annonse
– Vi forstår at Orkla har behov for en strategi for å utvikle konsernet videre, men det å flytte produksjonen ut av Norge, vil gjøre Orklas merkevare mindre norsk,og vil gjøre Orkla mer sårbar på sikt som en stor norsk merkevareaktør.Det sier en svært skuffet NNN-leder Jan Egil Pedersen etter at Orkla Foods Norge har bestemt seg for å i Skien.– Ved flyttingen av produksjonen er over 80 års industrihistorie borte. Dette er trist, sier Pedersen.Orkla har også planer om å flytte Idun fabrikker fra Rygge til Sverige.– Orkla er en viktig samfunnsaktør og burde ta et større samfunnsansvar. Norge har økende ledighet, og Orkla burde ta det til seg og satse på å videreutvikle produksjon i Norge.Vi forventer mer av et konsern med så store finansielle muskler, uttaler Pedersen.– Eiere som ikke ser viktigheten av norsk verdiskapning og norske arbeidsplasser, men er mest opptatt av den siste kronen i utbyttet, er vi ikke imponert over, sier Jan-Egil Pedersen.
80 års historie
legge ned Gimsøy Kloster
Annonse