Annonse
Nyheter
Matprisene gikk noe ned i november
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt med 0,4 prosent fra oktober til november, melder Virke dagligvare.
Annonse
Tolvmånedersveksten gikk ned fra 13,1 til 12,7 prosent. Varene som bidro betydelig til prisfallet, var sjokolade, brus, lettmelk og ost, skriver hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen i en pressemelding.
– Økte kostnader i alle ledd
– Prisveksten på mat og drikke har steget siden sommeren. Den er fortsatt høy, men avtar noe fra oktober til november. Den er også noe lavere i Norge enn i våre naboland, opplyser Bendik Solum Whist, leder for Virke dagligvare.
– Det har vært økte kostnader på råvarer, energi og transport, altså i alle ledd i verdikjeden. Det har bidratt til stor prisoppgang denne høsten, fortsetter Wist.
Det står i stor kontrast til høsten i fjor, da forbrukerne opplevde prisnedgang på mat og drikke.