Nyheter
Mange vil ha en bit av veksten
Internasjonale Nestlé kjemper med en rekke norske aktører i det hurtigvoksende markedet for plantebasert mat.
Kommunikasjonssjef Gunnar Portvik i NielsenIQ bekrefter at det er høy vekst i dagligvare også i andre plantebaserte kategorier enn kjøtterstatningene:
-
Meierierstatninger, der havredrikker er et eksempel: I overkant av 360 millioner kroner siste 52 uker (per uke 32).
-
Plantebasert matfett: Over 200 millioner kroner
– Veksten er tosifret for produkter innen plantebaserte melkeerstatninger, matfett, yoghurt og iskrem, sier Portvik.
– Plantebasert mat og drikke har en høy prioritet i Nestlé – både globalt og i Norge. For oss handler dette selvfølgelig om å møte forbrukernes forventninger om velsmakende, innovative og klimavennlige produkter, sier kommunikasjonssjef Axel Heiberg-Andersen i Nestlé Norge, en del av verdens største mat- og drikkeprodusent.
Hälsans Kök fra Nestlé er kategorileder innen frossen vegetarmat.
– Det er en posisjon vi jobber hardt for å beholde. Det er fortsatt god vekst i kategorien, og vi skal være med og drive veksten, sier Heiberg-Andersen.
Coop tidlig ute
Coop lanserte Coop Vegetardag allerede i 2016.
– Navnet «Vegetardag» inviterer hvem som helst til å ta en vegetardag, uten å være vegetarianere. Dette er også i tråd med våre ambisjoner knyttet til sunnere kosthold og myndighetens anbefalinger om å spise mer grønt, sier Knut Lutnæs, senior kommunikasjonsrådgiver i Coop.
Coop Vegetardag består nå av 30 produkter. I 2020 økte omsetningen med 22 prosent, tilsvarende 11 millioner. Salget av Coops egne merkevarer på rene kjøttprodukter økte til sammenlikning med 486 millioner.
– Sett i forhold til totalsalget i Coop, er vegetardag fortsatt en nisje, sier Lutnæs.
Bondesamvirkene satser
Tine er i markedet for meierierstatninger med Gryr havredrikker og fløteerstatningen Gryr til matlaging.
– I dag mangler vi industrielle fasiliteter som kreves for å produsere havredrikk i stor skala i Norge, men Tine heier selvfølgelig på en utvikling der nye landbruksprodukter basert på norskproduserte råvarer finner veien til forbrukerne, sier Tines kommunikasjonssjef Sindre Ånonsen.
Også kjøttgiganten Nortura satser, og lanserte i 2017 kjøtterstatteren Meatish sammen med Rema 1000.
Nina Rishovd Stavenæs er markedsdirektør for Norturas merkevare Gilde. Hun forteller at Nortura også satser på kombinasjonsprodukter med ekte kjøtt, blandet med en høy andel grønnsaker. Gilde kjøtt & grønt kjøttdeig med kikerter, paprika og bønner er et eksempel.
– Dette markedet er i vekst og Nortura har kompetanse og produksjonsutstyr vi kan nyttiggjøre oss av i denne kategorien, sier Rishovd Stavenæs.
Jæder Ådne Espeland AS lanserte i 2016 sin serie +Grønt, kvernet kjøtt med en høy andel grønnsaker – utviklet i samarbeid med leverandører, kunder og forskere i prosjektet «Grøntikjøtt», støttet av Norges forskningsråd.
– Disse hybridproduktene har både helsemessige og miljømessige fortrinn, sier Rakel Kyvik Wester, markeds- og bærekraftsjef i Jæder.
Nå er Jæder godt i gang med innovasjonsprosjektet «Norsk vegetar for fremtiden» (2020-2023), sammen med 14 andre partnere.
– Vi ønsker vi å møte en økende etterspørsel etter norskprodusert, bærekraftige og smakfulle vegetarprodukt.
I første halvår i år har Jæder også solgt 7 tonn av sin produktkategori «Vegja», som inkluderer veganske og vegetariske produkter.
Mills satser grønt
Mills har lange tradisjoner for plantebasert mat. Melange, lansert i 1919, har lang historie som en ren vegetabilsk margarin.
– Over 80 % av råvarene våre er i dag plantebaserte, og vi satser på å grønn vekst videre. Plantego’ er vår yngste merkevare, med kun veganske og plantebaserte produkter, sier marketingdirektør Lars Marius Lauten i Mills.
I september lanserte Mills sin nye plantemajones, produsert ved Mills-fabrikkene i Drammen og Fredrikstad. I første omgang blir den å finne i Rema-butikkene. Her er eggeplommene erstattet av kikertlake.