Nortura

Fjordland selger to millioner kjøttkaker i året.

Mange nye saltpartnere

Bransjen står i kø for å fortelle om saltpartnerskapene sine. Og forbrukerne merker ikke at saltet forsvinner, melder Fjordland.

Publisert Sist oppdatert
Som du allerede har lest , har Coop lansert en rekke kjøttprodukter med mindre salt, og signerer avtalen om «Saltpartnerskap». Det er en del av Helsedirektoratets tiltaksplan for å redusere saltinntaket i befolkningen.Også Orkla signerer avtalen. – God helse er vårt felles ansvar. Vi støtter Helsedirektoratets målsetting om saltreduksjon, og har gjennom Saltpartnerskapet forpliktet oss til å fjerne 80 tonn salt fra våre norske produkter i perioden 2014 til 2018, sier konserndirektør Håkon Mageli.– Flere av våre produkter inngår i det daglige kostholdet til forbrukere. Gjennom å gjøre hverdagsmaten sunnere er vi med på å bedre kostholdet i befolkningen, sier Mageli.Fjordland er blant de mange partnerne som allerede har redusert saltinnholdet i noen av produktene sine. I kjøttkakene er det kuttet med 20 prosent uten at forbrukerne har reagert på endret smak.Fjordland startet et program for å redusere saltinnholdet i 2011. Siden det er saltandelen gradvis redusert fra 1,0 til 0,8 prosent.– Ingen har kommentert eller reagert på reduksjonen i saltinnhold. Det kan tyde på at nordmenn er i ferd med å tilvennes et lavere saltinnhold i maten, og det gjør at vi gradvis kan redusere saltinnholdet uten at publikum reagerer på det. Salt er i veldig stor grad en vanesak, sier Torill Emblem Nysted, ernæringsfysiolog i Fjordland.Det er ikke enkelt å erstatte en såpass kraftig matforsterker. – Vi har prøvd oss frem med ulike nye og spesialutviklede buljonger og krafter i produksjonen for å kompensere smaken når saltinnholdet reduseres. En reduksjon fra 1 til 0,8 prosent høres kanskje ikke mye ut, men for oss som produserer i store volumer er det store mengder salt som er borte, forklarer Nysted.De andre ferdigrettene er også gjennomgått. I dag oppfyller 28 av de 39 hverdagsmiddagene fra Fjordland det nye nøkkelhullkravet på 0,8 prosent salt.Nortura reduserte saltmengden i produktene sine med om lag 300 tonn i fjor. Pølsene fra Gilde og Prior inneholder 20 prosent mindre salt, og pålegget inneholder 30 prosent mindre salt.– Vi vil være best i klassen på dette og synes myndighetenes initiativ er viktig. Å redusere saltinntaket er et viktig grep for bedre folkehelse, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg. Han er opptatt av å redusere saltinnholdet over tid, slik at forbrukerne venner seg til endringen.Neste år skal saltmengden i pølser reduseres med 10 prosent og i postei med 21 prosent, mens pålegget inneholder 13 prosent mindre salt i år enn i fjor.Saltpartnerskapet forplikter bedriftene til å arbeide for å redusere saltinnholdet i produktene sine. Det første nasjonale målet i Norge er en 15 prosents reduksjon innen utgangen av 2018. Innen 2025 er målet 30 prosent mindre salt enn i dag. på Matindustrien.no

Orkla: – Felles ansvar

Fjordland: – Reagerer ikke på smaken

Kraftig smaksforsterker

Nortura: Minus 300 tonn

15 prosent mindre salt i 2018

Powered by Labrador CMS