Reiseliv

Lokalbutikker er blitt turistverter

Senja kommune samarbeider med nærbutikker om turistinformasjon. Joker Skaland er en av seks som har blitt kommunale informasjonspunkter så langt.

Publisert Sist oppdatert

– Hit til yttersiden av Senja kommer det mange turister. Derfor har det vært fint å få formalisert turistvert-funksjonen, synes innehaver og styreleder Morten Eriksen i Joker Skaland. Helt fra han overtok butikken i 2009, har han og medarbeiderne informert turister om Senja.

– Nærbutikkene er ofte det første stedet turistene møter lokalbefolkningen, legger han til.

Informasjonskilder i mange år

I sommer har Joker Skaland og fem andre nærbutikker på øya fått status som kommunale informasjonspunkter, gjennom avtale med Senja kommune. Til dette har de fått et tilskudd på 10.000 kroner hver.

– Det er et symbolsk beløp, men uansett en hyggelig gest fra kommunen, sier Eriksen, som har vært en talsmann for å få butikkenes service overfor turistene inn i en mer organisert form. Allerede for et tiår siden meldte han Joker Skaland inn i destinasjonsselskapet Visit Senja Region.

Senja er en av de største øyene i Norge, og har tilsammen 14 nærbutikker. Kommunen har invitert alle til å bli informasjonspunkter, vel vitende om at butikkene har fungert som uformelle informasjonskilder for turister i mange år.

Butikkene som svarer ja, får et informasjonsskilt med QR-kode som kan skannes med mobiltelefonen. Det bringer en rett inn på nettsiden visitsenja.no, som forteller om hva Senja har å by på. Det samme skal det lokale reiselivsmagasinet på norsk og engelsk, og kart, som man skal finne i butikkene.

– Det skal også komme en digital informasjonstavle, forteller Morten Eriksen.

Utlendingene er tilbake

– Turisttilstrømningen har vært god i sommer, fastslår Eriksen.

I 2020 – det første pandemiåret – strømmet det norske turister til Senja.

– Det ble et trøkk av en annen verden. Varemottaket ble for lite så det har vi bygget ut, forteller styrelederen.

Sommeren i fjor strømmet også turistene til, og i år synes ikke Eriksen det har vært noe dårligere.

For to år siden og i fjor kom det bare nordmenn og finner, men i år har både tyskere, franskmenn, svensker og andre nasjonaliteter dukket opp igjen.

– Da går det på norsk og engelsk. Vi prøver så langt vi kan å besvare spørsmålene som kommer. Om det er noe vi ikke kan svare på, informerer vi om andre steder man kan spørre, sier Eriksen.

Dobler omsetningen

Om sommeren drar mange skalandsværinger på ferie, men likevel dobler Joker Skaland omsetningen i feriemånedene på grunn av turistene. Fra 2009 har Morten Eriksen registrert en økning i turistbesøkene.

– Fra 2017 har også vinterturismen hatt en økende tendens, konstaterer styrelederen.

Morten Eriksen er glad for at det utvikles et opplegg der kommunen, destinasjonsselskapet og nærbutikkene samarbeider.

– Så dere kommer til å fortsette å informere turistene?

– Ja så absolutt, det har vi gjort siden 2009, forsikrer han.

Powered by Labrador CMS