Økologi
Landbrukets Økoløft vil utfordre kjedene mer
Landbrukets Økoløft jobber for økt produksjon, omsetning og forbruk av norsk økologisk mat. Nå ønsker prosjektleder Kari Marte Sjøvik å utfordre dagligvarekjedene.
– Vi startet med Landbrukets Økoløft i 2016 for å øke produksjonen og få flere bønder til å legge om til økologisk drift. Etter hvert ble det viktig å se mer på marked og politikk da dette henger tett sammen. I fjor løftet vi blant annet kravet om å få på plass et tallfestet mål og å redusere risikoen til produsentene, og da må det noen politiske og offentlige mål på banen, mener Sjøvik.
For å øke omsetningen av norskprodusert økologisk mat, har kjedene valgt ut inspirasjonsbutikker. Sjøvik forteller at de ønsker å løfte inspirasjonsbutikkene ytterligere.
– Vi vil utfordre kjedene på hva butikkene konkret kan gjøre for å inspirere og ikke bare ha en god omsetning av øko-varer. Vi ønsker å løfte inspirasjonsbutikkene og bruke dem mer aktivt, og vil også utfordre kjedene til gårdsbesøk. Vi vil også fremheve at økologi bør være et godt valg for forbrukere som ønsker å handle i bærekraftig, sier prosjektlederen.
– Ha med kjedene
– Vi ønsker at de markedsfører og synliggjør økologiske produkter bedre. Vi skal ha et møte med dem, der vi også vil snakke med dem om hvordan de ønsker å bruke inspirasjonsbutikkene fremover.
I 2024 har Økoløft et nytt tiltak som går på å synliggjøre den skjulte etterspørselen etter økologisk mat sammen med Agrianalyse.
– Vi må ha med kjedene hvis vi skal få til dette.
Har Invitert landbruks- og matministeren
Landbrukets Økoløft har invitert landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) ut på tur til øko-bønder.
– Det kan foreligge et behov for å vise hvordan øko-produksjonen foregår til dem som skal ta politiske avgjørelser i landbrukspolitikken framover. Vi vil vise hvordan vi kan bruke det offentlige som en muskel til å selge mer økologisk. Vi må beholde økobøndene vi og fremsnakke dem.
Mer synlighet på matfestivaler er et annet tiltak Landbrukets Økoløft vurderer.
– Tidligere hadde vi et eget forbrukermøte, men nå prøver vi å jobbe mot matfestivaler og løfte frem økologi der. Her møter vi folk som kanskje ikke er så opptatt av dette, men de er veldig opptatt av mat.
Være synlig
– Å være synlig og få et kompetanseløft for økologisk mot forbrukerne, butikkene og i hele spekteret egentlig, sier Sjøvik.