Nyheter

Kokkene Juan Manuel Fernandez, Ömer Demir og Solveig Aagaard Svahnström fra Furset Catering har mer enn nok å gjøre dagen før den norske paviljongen åpner på messen i Berlin. Foto: Hermann Möhring

Lager 24.000 norske måltider til et kresent internasjonalt publikum

Dagen før den norske paviljongen åpner på Grüne Woche, er kokkene i full vigør. De regner med å lage 24.000 måltider med delikate norske råvarer i løpet av de neste ti dagene.

Publisert Sist oppdatert

­Grüne Woche, Berlin. Petter Wahl Sekne, executive chef hos Furset Catering i Oslo, er én av mange som skal promotere norske råvarer på Grüne Woche i Berlin. Den varer fra 20. til 29. januar, med Mat og marked ringside de første dagene.

Det er for ellevte gang Furset Catering er blitt engasjert av Innovasjon Norge og Landbruks- og matdepartementet for å styre den norske restauranten på den internasjonale messen. Eller «Norwegisches Restaurant» som det pranger i store bokstaver på veggen bak disken. Det betyr at cateringsselskapet må ha gjort en god kjøkkenjobb tidligere.

Mens han skjærer opp laksefileter forteller han til Mat og marked at de regner med å lage og selge hele 24.000 måltider i løpet av messen. Slik var det i alle fall sist de var i Berlin, før koronapandemien satte hele verden i krabbegir. Fire kjøkkensjefer er med til den tyske hovedstaden for å lage det beste av det beste med norske råvarer.

Mat kun av paviljong-produkter

Den omfattende menyen består utelukkende av produkter fra den norske paviljongen. Produkter fra Fjord-Norge og Trøndelag. En rask titt på menyen viser at det kan bli vanskelig å motstå fristelsene. Lyngenfjord-salat, kaldrøyket laks fra Svanøy Røykeri, Fiskesuppe kremet med Rørosfløte, Spekemat-tallerken, Røros knekks med kardemomme, kveite fra Hjelmeland, reinsdyr fra Filefjell – eller «De fem blå» fra trøndersk ysteri.

Den som fortsatt ikke lar seg friste, kan jo prøve restaurantens småsmaker som krabberøre fra Hitra, varmrøkt laks fra Garnviks Røykeri, fiskekake fra Frøysagården, fenalår fra Dalpro, akevittpølse fra Kandal, spekepølse av elg fra Stensaas, osten med det spreke navnet «Gammel Erik» eller Gelmin fra Orkladal ysteri.

Det er altså svært mye å forberede.

Petter Wahl Sekne, executive chef hos Furset Catering, regner med at han og kjøkkensjefene må lage 24.000 måltider, basert på norske råvarer, i løpet av Berlin-messen. Foto: Hermann Möhring

Oppdager nye produkter

Petter Wahl Sekne synes at Grüne Woche i Berlin er «det beste stedet å møte nye, norske produsenter på».

– Her oppdager vi nye produkter som senere kan brukes i restaurantene. Ikke bare våre. Ringvirkningene er enorme, sier han til Mat og marked.

Han vet av erfaring at stemningen, både på den norske standen og messen, kommer til å bli «helt fantastisk».

– Du blir kjent med hverandre på en helt annen måte, understreker han og sikter med dette til de godt over 50 norske utstillerne på Grüne Woche.

All mat som serveres, er tatt med fra Norge – unntatt grønnsakene, på grunn av tollen og importbestemmelsene, forteller Ömer Demir fra Furset Catering, også han kokk på «Restaurant Norway».

Med seg har han også kollega Solveig Aagaard Svahnström og argentinske Juan Manuel Fernandez. Mens sistnevnte er for første gang i Berlin og allerede roser messen som en «amazing and impressive event», er Aagaard Svahnström heller som superveteran å regne. På likhet med Petter Wahl Sekne tilbereder hun den norske maten på Grüne Woche for ellevte gang.

Serviceansvarlig Konstantin Zimmermann er sikker på at norsk mat blir en suksess på messen. Særlig på grunn av kvaliteten, mener han. Foto: Hermann Möhring

– Utrolig lærerikt

Konstantin Zimmermann, driftsansvarlig for blant annet Telenor Arena hos Furset Catering, «vet» at den norske matpaviljongen kommer til å bli populær – igjen. Han er med for femte gang og burde vite hva han snakker om.

– Det er jeg veldig sikker på, ja. Særlig på grunn av matkvaliteten, forteller sveitseren ivrig. Han er serviceansvarlig for både restaurant, café og bar i den norske paviljongen.

Zimmermann mener at deltakelsen er «utrolig lærerikt». Ikke minst på grunn av promoteringen av norske råvarer – og nettverkingen som foregår i de ti dagene den grønne messen varer. Det betyr nye kontakter med produsenter, fagfolk og regioner.

– Dette kommer til å bli en suksess, er han sikker på.

Powered by Labrador CMS