Annonse
Orkla
Lærer forbrukerne om matkasting
Orkla-produktutvikler Kenneth Melsom-Johansen lærer forbrukerne forskjellen på «best før» og «siste forbruksdag».
Annonse
Det er Framtiden i våre hender (FIVH) som har hentet inn kompetanse fra industrien til en video som skal prøve å få folk til å kaste mindre mat.– Bruk sansene, lukt og smak på maten. Selv om datoen er gått ut, kan maten være fullt spiselig for det. Altfor mange mennesker kaster maten på autopilot dersom de ser at «best før»-datoen har gått ut, sier kokk og produktutvikler Kenneth Melsom-Johansen.FIVH er i ferd med å gjennomføre en kampanje som skal bevisstgjøre forbrukerne om hva som ligger bak «best før»-datomerkingen.Mer om temaet blir det også på sluttkonferansen i Format-prosjektet 27. september – og om forbrukerne som ikke skjønner datomerking, i Matindustrien nummer 9 som kommer 26. september.Hele videoen med Kenneth Melsom-Johansen ser du her:[embed]https://www.youtube.com/watch?v=DQl_BVr9Hzc[/embed]
– Bruk sansene!
Annonse